يکشنبه 18 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
استفاده از بايواستابيل مايز بر بهبود كيفيت سيلاژ ذرت

اثرات استفاده از بايواستابيل مايز بر بهبود كيفيت سيلاژ ذرت

سيلاژ ذرت در جيره هاي نشخوار كنندگان در سطح جهاني به عنوان منبع عالي از انرژي و فيبر استفاده مي شود. در حاليكه ذرت قادر به رشد در بسياري از اقليمها ميباشد، كيفيت سيلاژهاي ذرت به شدت تحت تاثير زمان برداشت و روشهاي پر كردن قرار ميگيرد. برداشت محصول معمولا هنگامي رخ ميدهد كه وضعيت گياه يا شرايط برداشت به خطر مي افتد و احتمال افزايش آلودگي سيلاژها با عوامل بيماري زا افزايش مي يابد.

لیست مطالب این بخش:

در ادامه مطالب فوق برررسی خواهند شد.

 

سيلاژ ذرت در جيره هاي نشخوار كنندگان در سطح جهاني

سيلاژ ذرت در جيره هاي نشخوار كنندگان در سطح جهاني به عنوان منبع عالي از انرژي و فيبر استفاده مي شود. در حاليكه ذرت قادر به رشد در بسياري از اقليمها ميباشد، كيفيت سيلاژهاي ذرت به شدت تحت تاثير زمان برداشت و روشهاي پر كردن قرار ميگيرد. برداشت محصول معمولا هنگامي رخ ميدهد كه وضعيت گياه يا شرايط برداشت به خطر مي افتد و احتمال افزايش آلودگي سيلاژها با عوامل بيماري زا افزايش مي يابد.

افزودن بايواستابيل مايز به سیلاژ علوفه چه تاثیری دارد؟

اضافه كردن بايواستابيل مايز به مواد برداشت شده، از سیلاژ در برابر عوامل بيماري زا قبل از پر كردن، محافظت ميكند و اطمينان حاصل ميگردد كه كيفيت سيلاژ و متعاقب آن عملكرد حيوانات تا آن جا كه ممكن است بالا خواهد بود. سيلاژ ذرت در اكثر مناطق آب و هوايي به طور موفقيت آميز در سراسر جهان رشد ميكند، اما براي به دست آوردن بالاترين كيفيت، برداشت به موقع و اصلاح روشهاي تخليه ضروري ميباشد. افزودن بايواستابيل مايز به مواد برداشت شده، محافظت در  برابر طيف گستردهاي از عوامل بيماري زا، حفظ كيفيت علوفه و بروز عملكرد حيوانات را تضمين مي كند.

بايواستابيل مايز (BioStabil Mays) يک ماده غذايي است که به عنوان يک افزودني در توليد خوراک دام و طيور استفاده می‌شود. این محصول به منظور بهبود هضم و جذب مواد مغذی در دام‌ها و طیور طراحی شده است.

بايواستابيل مايز شامل ترکیبات گیاهی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم‌های هضمی است. این ترکیبات باعث بهبود فرآیند هضم و جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش حیوانات می‌شود. با استفاده از بايواستابيل مايز، عملکرد گوارش بهبود یافته و کارایی تغذیه بالاتر خواهد بود.

علاوه بر این، با استفاده از بايواستابيل مايز، رشد سلول‌های جدید در دستگاه گوارش حفظ شده و سلول‌های قدرتمندتر و سالم‌تری تولید می‌شود. این موضوع باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی حیوانات و مقاومت آن‌ها در برابر بیماری‌ها می‌شود.

بايواستابيل مايز همچنین می‌تواند به عنوان یک ضد استرس طبیعی عمل کند. استفاده از این محصول در شرایط استرس، باعث کاهش تأثیرات منفی استرس بر روی دام‌ها و طیور می‌شود و سلامت و عملکرد آن‌ها را حفظ می‌کند.

به طور کلی، بايواستابيل مايز بهبود هضم و جذب مواد مغذی، تقويت سيستم ايمني، کاهش تأثيرات منفي استرس و بهبود عملکرد دام‌ها و طيور را فراهم می‌کند.

سيلاژ ذرت در بسياري از مناطق مختلف جغرافيايي در سراسر جهان ، بخش اصلي جيره ي گاو ميباشد. اين ماده خوراكي منبعي عالي از انرژي همراه با فيبر براي تحريك فعاليت نشخوار فراهم ميكند. اين ماده خوراكي ارزش بالايي دارد و اين ارزش نه تنها از ديدگاه حيوان و از نظر محتوي مواد مغذي بالا براي حمايت از توليد، بلكه از ديد سودآوري و ديدگاه اقتصادي دامدار نيز اهميت زيادي دارد، زيرا قادر به بهبود بهره وري خوراك و دستيابي به سطوح بالايي از عملكرد حيوانات ميباشد.

دريافت بهره بيش تر از سيلاژ ذرت با استفاده ازبايواستابيل مايز ® چگونه صورت می پذیرد؟

هرچند كه منشا اوليه گياه ذرت در نواحي مركزي مكزيك بوده است، ولي امروزه در گستره ي وسيعي از اقليمها و در بسياري از انواع مختلف خاك، سازگار شده و رشد ميكند. حتي در مناطق با بارش باران غير قابل پيش بيني، ذرت براي ذخيره سازي پرورش داده ميشود و منبع قابل توجهي از مواد مغذي را به نسبت ساير علوفه ها حفظ ميكند. با اين حال، براي تبديل شدن به يك ماده خوراكي با ارزش و خوش خوراك، بايد آن را به موقع برداشت كرد و به طور مناسب حفظ نمود. اگر پر كردن محصول ذرت علوفه اي با كيفيت فرآيند ضعيفي داشته باشد، براي مدير دامداري و حيوانات در هنگام تغذيه مشكلاتي به وجود مي آورد.

دامداران چه كاري ميتوانند انجام دهند تا مديريت بهتري براي تهيه سيلاژ از علوفه ذرت داشته باشند؟

بهترين روش براي رشد ذرت و حفظ سيلاژ از مزارع بسيار خوب مي آيد. با اين حال در عمل، مديريت محصول بسيار متفاوت از يك مزرعه به مزرعه ديگر است. بعضي از مزارع به راحتي سيلاژ را مديريت ميكنند و برخي ديگر خيلي خوب نيستند. اغلب اتفاق ميافتد كه يك محصول خوب كه از مزرعه به دست آمده به طور چشمگيري ارزش تغذيه خود را در طول ذخيره سازي در سيلوهاي خندقي و رو زميني و در هنگام تغذيه از دست ميدهد. گرمايش سيلاژ در طي ذخيره سازي و در هنگام تغذيه بسيار رايج است. تغييرات كوچك كه به علت مديريت نامناسب در مرحله تخمير رخ ميدهد اغلب، منجر به شكايت در مورد كاهش مصرف خوراك ميشود.

چرا زمان برداشت در توليد سيلاژ بسيار مهم است؟

در عمل، برداشت ذرت براي سيلاژ به يكي از دو روش صورت ميگيرد. يكي آنكه زمان برداشت آن مصادف مي گردد با زمان شلوغ آخر تابستان، موقعي كه حجم كار بسيار بالا بوده و كمبود ماشين آلات و نيروي كاري به دليل ساير كارهاي ضروري كه وجود دارد سبب ميشود كه برداشت ذرت در آن فصل با تاخير صورت گيرد. روش ديگر اين است كه، برداشت ذرت در اوايل پاييز به عنوان يكي از آخرين كارهاي مزرعه اي در سال بوده در زماني كه دما پايينتر است، روزهاي كوتاه و بارندگي هاي مكرر اتفاق ميافتد كه مانع از ورود ماشين آلات به مزرعه مي شود. هيچ يك از اين شرايط ايده آل نيست. هر گونه تاخيري در برداشت گياه ذرت، خطر آلودگي به قارچ، كپك و مخمر را افزايش ميدهد. اگر برداشت در آخر تابستان در كشورهاي جنوبي اتفاق بيفتد، خشك شدن برگ، ساقه و دانه ها، رشد و توسعه قارچها و ساير ميكروارگانيسم هاي مضر را تشديد ميكند. اين آلودگي ها با گياهان حمل ميشوند و در سيلو ذخيره ميشوند. با گذشت زمان، نشاسته در دانه به يك فرم كمتر در دسترس تبديل ميشود. برگها و ساقه هاي خشك شده براي حيوانات كمتر قابل هضم ميباشند و برش آنها به قطعات كوچكتر جهت كوبيدن مناسب، سختتر خواهد بود. احتمالا سطح بالاي آلودگي مايكوتوكسيني وجود دارد و در هنگامي كه سيلاژ آلوده تغذيه ميشود، مشكلات بيشتري به وجود ميآيد. با برداشت در اوايل پاييز كه بيشتر در مناطق خنكتر و بيشتر در شمال معمول است، ذرت پس از كاشت به دليل كاهش دماي خاك، شروع بسيار كندي دارد. در بسياري از موارد، ذرت بايد قبل از اينكه دانه به طور كامل بالغ شود، به دليل خطر بالاي سرماي زود هنگام برداشت شود. در مناطقي كه دورههاي طولاني خنك شدن همراه با بارانهاي فراوان و طولاني مدت دارند، برداشت گياهان نابالغ تحت شرايط ضعيف مزرعه، مانع از استفاده از ماشينهاي برداشت ميشود. هر دو سناريو مشكلات بيشتري را در هنگام پر كردن و تغذيه ايجاد ميكنند.

چه نوعي از مشكلات را ميتوان با تاخير در برداشت يا در برداشت گياهان نابالغ انتظار داشت؟

هر گونه تاخير در برداشت محصول، خطر آلودگي قارچها، كپكها و مخمر را افزايش ميدهد. اين تاخير باعث ايجاد بيثباتي هوازي و بي هوازي در علوفه تخليه شده مي شود كه باعث كاهش قابل توجه در ميزان مواد مغذي ميشود. گياهان خشك شده براي برش سختتر هستند و بسياري از برگها به صورت برش نخورده باقي مي مانند، چون از بين تيغه هاي ماشين برداشت عبور مي كنند و اين مورد سبب ميشود كه در برابر متراكم شدن مقاوم شوند. فشرده سازي مناسب چنين موادي تقريبا ناممكن است؛ اكسيژن زيادي در ساقه به صورت پنهان باقي خواهد ماند كه سبب مشكلات بيشتر در نتيجه فعاليت مخمرها شده و بي ثباتي كلي در علوفه تخليه شده به علت حرارت ايجاد ميشود. گياهاني كه با ماده خشك نسبتاً كم و در شرايط باراني و مرطوب جمع آوري ميشوند، در معرض آلودگيهاي قابل توجهي از خاك با خطر بالايي از آلودگي به كلستريديا، ليستريا و انترو باكترياسه قرار ميگيرند.

كنترل ميكروارگانيسمهاي مضر حاضر در سيلاژ چگونه است؟

کنترل میکروارگانیسم های مضر در سیلاژ

همه عوامل بيماري زايي كه در گياه وجود دارند نيز در مخزن ذخيره سازي حضور خواهند داشت و براي مصرف مواد مغذي شامل كربوهيدراتها و پروتئينها با هم رقابت خواهند كرد. طي رشد آنها، ميكروارگانيسمها نيز تخمير خود را انجام مي دهند. به عنوان مثال، حضور كلستريديا منجر به سطح بالاتري از اسيد بوتيريك مي شود، و الكل نيز نتيجه تخمير مخمر در سيلاژ است. نتيجه نه تنها كاهش قابل توجهي در مواد مغذي علوفه ذخيره شده بلكه كاهش خوشخوراكي آن است. ليستريا مسئول مسائل مربوط به سقط جنين و ورم پستان در دامداري است. انترو باكترياسه، كه در سيلاژهاي مرطوب بسيار رايج است، قندهاي گياه را به اسيد استيك، اتانول و دي اكسيد كربن تبديل ميكند و باعث افت مواد مغذي، ايجاد بوي بد و تغيير در طعم و مزه سيلاژ مي شود.

آيا يك روش براي جلوگيري از وارد شدن اين ميكروارگانيسمهاي نامطلوب به داخل سيلاژ و يا كشتن آنها قبل از ذخيره سازي سيلاژ وجود دارد؟

متاسفانه چنين روشي وجود ندارد. ما نميتوانيم قبل از تخليه علوفه اين ميكروارگانيسمها را با استفاده از شستن و يا تكان دادن از گياهان جدا كنيم. همچنين ما نمي- توانيم از يك روش شيميايي استفاده كنيم چون علوفه بايد براي حيوانات پر توليدي كه توسط آن تغذيه مي- شوند، ايمن و خوشخوراك باشد. تنها راه كاهش محتواي ميكروارگانيسمها، ايجاد شرايطي در علوفه تخليه شده است كه رشد آنها را به سرعت متوقف و يا حداقل محدود كند كه متأسفانه كار آساني نيست. هنگامي كه رشد كلستريديا و انتروباكترياسه باعث محدوديت در سرعت كاهش pH  ميشود، مخمر و ليستريا ميتوانند با شرايط اسيدي ملايم مقابله كند. از آنجايي كه مخمر و كلستريديا با حذف اكسيژن تحت تاثير قرار نميگيرند بنابراين تراكم و حذف اكسيژن هميشه مفيد نخواهد بود. مخمر ميتواند تحت شرايط هوازي و بي- هوازي زنده بماند و كلستريديا براي رشد و تكثير به شرايط بي هوازي نياز دارد. جدول 1 برخي از روش هاي كنترل ميكروارگانيسم ها را نشان ميدهد. علوفه بخش اصلي جيره ميباشد. جهت كاهش هزينهها در دامداري، كيفيت علوفه بايد بالا باشد.

آيا روشي وجود دارد كه رشد ميكروارگانيسمهاي مضر را در چنين وضعيت پيچيدهاي، محدود كند؟

محصول بايواستابيل مايز شركت بايومين يك راه حل جديد براي علوفه ذرت در حال تخليه با چنين طيف گستردهاي از عوامل بيماريزا است. بايواستابيل مايز ® يك افزودني با محافظت وسيع است كه بخش گستردهاي از ماده خشك ذرت برداشت شده را پوشش ميدهد.

بایواستابیل مایز شامل ترکیب منحصر به فردی از سویه هایی است که به طور موثری در مبارزه با عوامل بیماری زا در طول فرآیند تخلیه علوفه ذرت موثر است (جدول ۱). این ترکیب منحصر به فرد از سویه ها شامل موارد زیر است و انتروکوکوس ،فاسیوم یک سویه باکتری همسان تخمیر است که به عنوان آغاز کننده عمل میکند باعث افت pH به محدوده ۵/۵ تا ۶ میشود. لاکتوباسیلوس ،پلانتاروم یک سویه قوی همسان تخمیر است که فرآیند تخمیر را به پیش میبرد و رشد و تکثیر انتروباکتریاسه و سایر کلی فرمها را محدود می کند لاکتوباسیلوس ،برویس هم چنین یک سویه غیر همسان تخمیر است که در سیلاژهایی با ماده خشک کم بسیار موثر عمل میکند هم چنین قدرت بسیاری در کاهش pH و راندمان بالایی در کاهش کلستریدیا و تباع لیستریا در علوفه تخلیه شده دارد.

آیا استفاده از بایواستابیل مایز در سیلاژ بهترین کیفیت سیلاژ ذرت را برای تولید شیر و گوشت بهینه تضمین می کند؟

در گذشته، روشهاي مختلف با نتايج متفاوتي مورد آزمايش قرار گرفته اند. جستجو براي كسب نتايج بهتر هنوز ادامه دارد اما در حال حاضر بايواستابيل مايز ® بهترين راه حل را براي توليد سيلاژ ارائه ميدهد. علوفه بخش اصلي جيره ميباشد. جهت كاهش هزينه ها در دامداري، كيفيت علوفه بايد بالا باشد. با استفاده از علوفه با كيفيت بالا و خوب نگهداري شده، ما ميتوانيم مصرف ماده خشك بالا و هضم بهتر مواد مغذي و به دنبال آن افزايش ضريب تبديل خوراك، و در نهايت سودآوري بالاتر دامداري را انتظار داشته باشيم.

مديريت مناسب سيلاژ شامل چه موارد می شود؟

مديريت مناسب سيلاژ شامل موارد زير است:

1. برداشت مناسب و ذخيره سازي به موقع علوفهي برداشت شده

2. طول برش مناسب علوفه به همراه خرد كردن دانه

3. استفاده ي يكنواخت از بايواستابيل مايز بر روي ®علوفه ي برداشت شده

4. كوبيدن، كوبيدن، كوبيدن

٥. پوشيدن به موقع علوفه ي كوبيده شده

٦. مديريت برداشت سيلاژ در زمان مصرف