پنجشنبه 29 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
کشت مخلوط ذرت

کشت مخلوط ذرت به چه صورت انجام می پذیرد؟

ذرت یک محصول بسیار کارآمد در تبدیل نور خورشید به زیست توده است. همچنین، این گیاه مواد مغذی و کود را با بهره‌وری بالا مصرف نموده و منبع موثری از علوفه برای دام است.

در این مطلب کشت مخلوط ذرت بررسی می شود ، که شامل مطالب زیر می شود:

در ادامه مطالب فوق بررسی خواهد شد.

 

ضرورت کشت مخلوط ذرت چیست؟

ذرت یک محصول بسیار کارآمد در تبدیل نور خورشید به زیست توده است. همچنین، این گیاه مواد مغذی و کود را با بهره‌وری بالا مصرف نموده و منبع موثری از علوفه برای دام است. با این حال، برداشت دیرهنگام ذرت در پاییز و رها‌سازی خاک برهنه در زمستان موجب ایجاد رواناب و خطر فرسایش خاک می‌شود. کشت گیاه پوششی بعد از برداشت ذرت، که پوششی بر روی بقایای ذرت در زمستان ایجاد می‌کند، از فرسایش خاک جلوگیری کرده و موجب سلامت خاک و مزایای زیست محیطی بسیاری شده و همچنین پتانسیل بالایی برای تولید علوفه اضافی دارد. اما در عمل، کشت گیاه پوششی بعد از برداشت ذرت چندان موفقیت آمیز نبوده است. به همین دلیل، روش‌های کشت مخلوط تاخیری گیاه پوششی در داخل جمعیت گیاه ذرت بهتر پاسخ داده است.

کشت گیاه پوششی بعد از برداشت ذرت به منظور ایجاد پوششی بر روی بقایای ذرت در زمستان، به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ سلامت خاک و مزایای زیست محیطی بسیاری انجام می‌شود. علاوه بر این، کشت گیاه پوششی پتانسیل بالایی برای تولید علوفه اضافی دارد و می‌تواند به عنوان منبع تغذیه برای دام‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این روش کشت، بهره‌وری بالا در مصرف مواد مغذی و کود را فراهم می‌کند و در عین حال خطر رواناب و فرسایش خاک را کاهش می‌دهد.

تکثیر تاخیری گیاهان چیست؟

تکثیر تأخیری گیاهان مختلف، تکثیر دو یا چند گونه گیاهی در یک مزرعه است، که در بخشی از دورۀ رشد و تکامل گیاهان با یکدیگر تداخل دارند. باید توجه داشت که بذرگازی کمتر موثر است و الزاما باید بذرها به صورت خطی در میان ردیفهای کاشت بذر ذرت قرار بگیرند. البته موفقیت این روش به شدت وابسته به زمان مناسب کشت، نوع گیاه زارعی و ماشین‌آلات استفاده‌شده است. بنابراین، لازم است گیاه تکثیری سریع الرشد باشد و قبل از بستن تاج درختان ذرت و ایجاد سایه، جوانه زند. همچنین، گیاه تکثیری نباید رقابت زیادی با ذرت داشته باشد. با این حال، در خاک‌های ضعیف، می‌توان ریسک کاهش عملکرد ذرت را مشاهده کرد. بنابرا‌ین استفاده از این روش در مزرعه‌هایی که ذرت بازده پایینی دارند توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان برای کشت مخلوط تاخیر ذرت چیست؟

بهترین زمان برای کشت مخلوط تاخیری در ذرت، مرحله 6 تا 8 برگی یا یک هفته پس از آخرین کاربرد علف‌کش است. در این مرحله ذرت کاملاً مستقر شده و میتواند با گیاه پوششی رقابت کند. همچنین، گیاه پوششی کمترین تأثیر از علف‌کش‌های باقیمانده را خواهد داشت. بنابراین، کشت گیاه پوششی بین ردیف‌های ذرت کمترین تأثیر را بر روی ذرت خواهد داشت. در حین کشت گیاه پوششی نیاز است تا از ماشین‌آلات مناسب برای کشت استفاده شود تا بیشترین تماس بین بذر و خاک ایجاد شده و سطح سبز مناسب فراهم شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که گیاهان Italian ryegrass یا چچم پرگل ایتالیایی، برای کشت مخلوط تاخیری در مزارع دام‌پروی‌های مدرن، که دارای نظام کشت متناوب ذرت (ذرت-ذرت) هستند، مناسب هستند. این گیاه پوششی قابلیت ارائه علوفه بهاره مناسب را دارد. در شرایط مناسب، کشت 15 تا 20 کیلوگرم بذر چچم پرگل ایتالیایی در بین ردیف‌های ذرت در تابستان بسیار موفق بوده و تا بهار سال بعد حدود 3 تن ماده خشک با 12 درصد پروتئین را تولید می‌کند. این مقدار علوفه در هر هکتار مزرعه ذرت تقریباً برابر با 1500 روز چرای میش یا 300 روز چرای تلیسه است.

به‌همین دلیل، این مقدار تولید علوفه ارزشمند است و معمولاً هزینه‌های اضافی را جبران می‌کند. علاوه بر این، برای محیط زیست هم مزایای قابل توجهی دارد زیرا مقادیر زیادی کود و مواد مغذی از آبشویی جلوگیری می‌کند و بهره‌وری زراعی را افزایش می‌دهد.

به طور‌کلی، این روش در حال حاضر با کمترین تکثیر مواجه است. با این‌وجود با توجه به افزایش قیمت‌های عوامل و مشکلات بیشمار محیط‌زیستی، استفاده از کشت مخلوط تاخیری بین ردیف‌های ذرت در آینده امری ضروری خواهد بود.

فواید استفاده از گیاهان پوششی در کنار گیاه ذرت چیست؟

استفاده از گیاهان پوششی در میان خطوط رشد ذرات، باعث حفظ خاک و جلوگیری از جریان‌های آبی و فرسایش خاک می‌شود، اما بهره‌وری اصلی این رویکرد حفظ سلامت خاک خواهد بود. با وجود وجود ساختارهای ریشه‌ای زنده در خاک، میزان مواد آلی افزایش می‌یابد و سطح بالاتری از فعالیت میکروبی دارخواهد بود. این به این معنی است که میکروارگانیسم‌ها و کرم‌های خاکی خود مواد آلی بیشتری را به خاک بازمی‌گردانند. خاک چنینی همچنین نه تنها سالم است، بلکه حتی به حاصلخیزی بیشتر هم دست خواهد یافت. بنابراین کشت مخلوط تاخیری گیاهان پوششی در کنار گیاه ذرت فرایندی است که برای هر دو بهره‌مندی بر داشته است.

بین ردیف‌های ذرت، خاک برهنه قبل و بعد از برداشت یک فضای مناسب برای ایجاد رواناب روی زمین است. این رواناب می‌تواند به شستشوی نیتروژن از مزرعه منجر شود. در یک مطالعه در انگلستان ثابت شد که کاشت مخلوط تاخیری ذرت و گیاه چچم پرگل ایتالیایی میانگین 42 کیلوگرم ازت در هر هکتار را در روزهای زمستان جلوگیری می‌کند نسبت به خاک برهنه. در شرایط مشابه و با استفاده از انواع گیاهان پوششی دیگر، کاهش 20 کیلوگرم ازت در هر هکتار مشاهده شد. کاشت مخلوط تاخیری در ذرت به بهبود نگهداری خاک، به خصوص در زمین‌های شیب‌دار، کمک می‌کند. همچنین، حضور گیاه پوششی باعث نگهداری بالاتر نیتروژن می‌شود. همچنین، تولید علوفه بیشتر برای چرا و سیلوز و ایجاد یک مزرعه سبز در طول ماه‌های زمستان را فراهم می‌کند. کشت مخلوط تاخیری گیاهان پوششی با ذرت می‌تواند به کشاورزان ذرت کمک کند تا کاهش خسارت ناشی از برداشت محصول در اواخر فصل و فشردگی خاک را ایجاد کنند. با این حال، برای جلوگیری از شستشوی پس از باران، نصب درست گیاهان پوششی بسیار مهم است. بنابراین، استفاده از ماشین‌آلات کشت مناسب وجود موثری در نصب گیاهان پوششی دارد. با توجه به تمام این موارد، توصیه می‌شود کشت مخلوط تاخیری گیاهان پوششی در داخل ردیف‌های ذرت فقط در شرایط مساعد و در صورت داشتن ماشین‌آلات مناسب انجام شود.

برای کشت مخلوط تاخیر ذرت چه نکاتی مهم است؟

نکات مهم برای کشت مخلوط تاخیری در مزارع ذرت:

- خودداری کنید از کشت مخلوط تاخیری در مزارعی که دچار علف‌های هرز سنگین هستند.
- برای بذرکاری، بهتر است در مرحله 6-8 برگی ذرت کاری صورت بگیرد، نه در زمان بذرپاشی.
- برای بهترین نتیجه می‌توانید از بذور گیاه پوششی گواهی شده استفاده کنید.