جمعه 27 مهر 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
مخلوط باگاس و مالاس برای خوراک دام

دستور مصرف مخلوط باگاس و ملاس به عنوان خوراک دام

دام می تواند بصورت مستقیم مخلوط باگاس و ملاس که بصورت پلت شده می باشد ، مصرف نماید و بصورت تدریجی مصرف در روز را برای دام افزایش دهید.

در این مطلب در رابطه با دستور مصرف مخلوط باگاس و ملاس آشنا می شویم.

در ادامه لیست مطالب در این بخش ارائه شده است.

مخلوط باگاس و ملاس چیست؟

باگاس نیشكر(Sugarcane bagasse )چیست؟ و کابرد آن درتغذیه دام چیست؟

مهمترین انواع فیبر موجود در باگاس کدام اند؟

ملاس چیست؟

کاربرد ملاس چیست؟

در ادامه مطالب فوق به ترتیب بیان می گردند.

 

مخلوط باگاس و ملاس چیست؟

* مخلوط باگاس و ملاس می تواند با سبوس گندم مخلوط شده و به مصرف دام نیز برسد .
* این محصول به صورت pellet-فشرده شده می باشد ، که بر اساس تحقیقات علمی و عملی انجام شده ، می تواند در جیره دامهای پرواری از 50 تا 60 درصد و در جیره دامهای شیری 25 درصد مورد استفاده قرار بگیرد.

جدول آنالیز فنی و آزمایشگاه باگاس و ملاس

باگاس نیشكر(Sugarcane bagasse )چیست؟ و کابرد آن درتغذیه دام چیست؟

باگاس تفاله ای است که پس از استخراج شکر از نیشکر، حاصل میشود که حدودا 30 تا 35 درصد وزن نیشکر را تشکیل می دهد. این محصول ، باقیمانده فیبری به جا مانده، پس از عصاره گیری از نیشکر است که بصورت قطعات ریز تراشه چوب مانند و به رنگ زرد کاهی می باشد . باگاس دارای فیبر بالا و نیتروژن و قابلیت هضم پایین است که میزان عناصر تشکیل دهنده آن با توجه به گونه های مختلف نیشکر و نحوه برداشت آن و بالاخره میزان بازیابی و راندمان عصاره گیری در آسیابها به مقدار کمی متفاوت است .

باگاس در صنعت تولید نئوپان، تخته نیمه فشرده، کاغذ، الکل سازی، تولید اسید سیتریک بکار گرفته میشود. همچنین از باگاس برای فرآوری خوراک دام نیز استفاده میشود.

تولید متوسط نیشکر در هر هکتار حدود یکصد تن می باشد و بر اساس تجربیات به دست آمده،پس از استحصال شربت از نیشکر ، حدود 32 تن باگاس با رطوبت حدود 50 درصد از هر هکتار به دست می آید .فیبر باگاس دارای ترکیبی غیر محلول در آب بوده و بیشتر از سلولز، پنتوان و لیگنین تشکیل شده است .

مهمترین انواع فیبر موجود در باگاس کدام اند؟

مهمترین انواع فیبر موجود در باگاس به شرح زیر است :

1 - سلولهای استوانه ای سخت که دارای دیوارهای محکم خارجی و بافت آوندی می باشد.این سلولها(فیبر حقیقی) نامیده می شوند.

2 - سلولهایی با شکل نامنظم و دیواره های نازک و لطیف که معمولا در قسمتهای میانی ساقۀ نیشکر قرار دارند و به نام پیت معروفند.

فیبر حقیقی و پیت تقریبا دارای ترکیبات شیمیایی مشابهی می باشند ولی ساختمان آنها بسیار متفاوت است . در فیبر نوری حقیقی نسبت طول به قطر بسیار بالا بوده و به حدود 70 درصد می رسد و دارای قابلیت ارتجاع و کشش قابل توجهی در حالت خشک ویا مرطوب می باشد. این سلولها پیت نامنظم است و نسبت طول قطعات به قطر آنها حدود 5 می باشد . این سلولها جاذب الرطوبه بوده و به هم متصل نمی گردند. جذب بالای رطوبت توسط پیت سبب محدود شدن موارد استفادۀ آن گردیده و عمدت ا به عنوان حمل کننده ملاس در تولید خوراک دام به کار می رود.

ملاس چیست؟

ملاس یا Black Syrup Molasses ( به فرانسوی: mélasse) نیز گفته می شود. ملاس عصاره ای غلیظ، تیره و چسبناک، و یک محصول جانبی در روند تهیه شکر از چغندر قند و یا نیشکر است. واژه فرانسوی ملاس از واژه لاتین mel به معنی عسل می آید. کیفیت ملاس به رسیدگی نیشکر یا چغندر، مقدار شکر استخراجی، و روش استخراج بستگی دارد. در بخشهایی از ایالات متحده ، سورگوم شیرین را به عنوان ملاس میشناسند اما سورگوم شیرین ملاس واقعی نیست.

ملاس در سیلاژ علوفه

کاربرد ملاس چیست؟

در کارخانه های ایران از ملاس برای تهیه الکل، سرکه و علوفه استفاده میشود . رنگ ملاس از قهوهای سوخته تا سیاه است . ملاس در اصل به منظور کاهش گرد و غبار و افزایش اشتها و یا به عنوان حاصل ترکیباتی چون اوره به جیره اضافه می شود . اما از آنجائیکه جیره دام ها در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر که نیشکر در آنجا رشد می کند ، دچار کمبود مواد غذایی و یا نشاسته است ، ملاس به عنوان یک مکمل انرژی زای مناسب در ترکیب غذا به کار می رود و موجب افزایش وزن دام می شود .

ملاس تولیدی در کارخانه 85 - 80 % ماده خشک دارد و دارای گرانروی (ویسکوزیته) بالائی است،به همین دلیل کار با آن در دمای معمولی خیلی مشکل است و برای فروش آن به منظور مصرف در مزرعه آسیابهای تهیه خوراک دام ، آنرا تا بریکس 75 % رقیق می کنند.

در سیلوهای سنتی سیلاژ ذرت علوفه که در اکثر گاوداری ها و دامداری های کشور با هدف تخمیر ، پختن و عمل اوری ذرت علوفه سبز ، بسته می شود به دلیل عدم مدیریت و سایر عوامل دخیل ، همیشه اینگونه سیلوها لایه ای به قطر 10 تا 15 سانتی متر از لایه های بیرونی سیلو با قارچ و کپک همراه خواهد بود .در ادامه عکس هایی از قارچ و کپک های موجود در سیلوهای مذکور درج شده است...

قارچ و کپک های موجود در سیلو