جمعه 30 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
تسطیح زمین با لولر

نحوه انجام تسطيح زمين با لولر (تسطيح كن)

در این بخش با نحوه انجام تسطیح زمین با دستگاه لولر آشنا می شویم.

ابزار و وسایل و امکانات مورد نیاز: تسطيح كن ، تراکتور، جعبه آچار مکان کی عمومی، لباس و کفش مناسب کار، تجهیزات ایمنی فردی، پارچه تنظیف، جعبه کم کهای اولیه، متر

مراحل انجام كار:

1. تسطيح كن و تراکتور را پس از بازدیدهای اولیه به یکدیگر متصل كنيد.

اتصال تسطيح كن كششي به تراكتور از طريق مالبند قابل تنظيم و اتصال مالبند نيمه سوار از طريق مالبند بلند(مالبند اتصال سه نقطه) و قلاب H باید صورت گیرد.

2. اگر چرخ های تسطيح كن با سیستم هیدرول کیی کنترل می شود، سرشیلنگی هیدرول کی ماشین باید به خروجی (رابط) هیدرولیکی وصل گردد .

3. لاست کیهای ماشین را پایین آورده و آماده جابجایی نمائید.

روغن هیدرول کی تراکتور کمتر از حد مناسب نباشد.

4. به یکسان بودن باد هردو یا هر چهارچرخ و در عین حال استاندارد بودن باد آن دقت کرده و در صورت لزوم آن ها را برابر دستورالعمل تنظیم کنید.

اندازه چرخ ها و میزان باد آن باید دقیقاً یکسان باشد، در غیر این صورت تنظیم عرضی و در نتیجه تسطیح مناسب به هم خواهد خورد.

5. تیغه زمین صاف کن را در وضعیت حمل و نقل (ترانسپورت) قرار داده و قفل کنید. در برخي تسطيح كن ها تيغه را مي توان به طور كامل چرخاند تا در راستاي تراكتور قرار گيرد اما در برخي ديگر تيغه سه تكه بوده و به صورت لولايي جمع می شود.

لولر در وضعیت حمل و نقل

لولر در وضعیت حمل و نقل

6. از محل مناسبی وارد مزرعه شوید و تیغه را از حالت جابجایی به حالت کار در آورید.

7. با پایین آوردن اهرم هیدرولیک، مالبند را مقداری پایین بیاورید. با رسیدن فاصله لبه تیغه به 10 سانتی متر خاک، پایین آوردن بیشتر را متوقف کرده و اهرم هیدرولیک را قفل کنید. سپس از تراکتور پیاده شوید.

8. فاصله لبه تیغه تا سطح زمین را در دوسر تیغه اندازه گیری کنید. چنانچه یکسان نبود با کوتاه یا بلندتر کردن محور نگهدارنده بازوها، آن را دقیقاً یکسان کنید.

9. چرخ های حامل را به تدریج بالا ببرید تا جایی که لبه تیغه در تمام طول خود، دقیقاً مماس با سطح خاک مزرعه شود برای این کار برحسب نوع دستگاه از جک هیدرول کیی یا جک مکانیکی آن استفاده کنید

10. به تیغه یک زاویه دورانی حدود 10-20  درجه نسبت به محور ماشین و به سمت چپ بدهید.

لولر

11 . سوار تراکتور شده و سپس از خواباندن ترمز دستی با دنده یک سبک شروع به حرکت کنید تا به آرامی (پیچ دور هرگز تنگ نشود) در ابتدای یک ضلع عمود بر شيب (آبياري) قرار بگیرید.

لولر- تسطیح زمین

12. مماس با ضلع شروع به حركت كنيد. چنانچه در بخشی از زمین مقدار خاک انباشته شده در جلو تیغه زیاد بود، دسته اهرم مقدار بالا آورده و بی درنگ به محل قبلی برگردانید اگر در بخش بیشتری در مسیر چنین اتفاقی افتاده تنظیم را اصلاح کنید. بدین منظور قفل هیدرولیکی را کمی بالاتر ببندید و یا اینکه چرخ ها را کمی پایین تر بیاورید.

لولر تسطیح زمین

13. قبل از رسیدن به انتهای ضلع و با فاصله مطمئن از حاشيه زمين، به آرامی و شعاع مناسب، شروع به دور زدن نمائید. به فاصله مناسب از ردیف رفت و موازی با آن، شروع به برگشت نمائید.

14 . به همین ترتیب حلقه های متعددی از رفت و برگشتها را تكرار كنيد.

اگر به یک تودۀ خاک برخورد کردید، تسطیح آن را به ی کباره انجام دهید بلکه به تدریج و هر دفعه مقدار جزئی از آن را جابه جا کنید. در صورت نیاز دنده را سنگین تر کنید تا جابجائی خاک انباشته در جلو تیغه به راحتی و بدون بکسوات چرخ ها انجام شود.

15. بازی با اهرم هیدرولیک را به حداقل برسانید. هرگاه مجبور به استفاده از آن در یک نقطه می شوید آن نقطه را مجدداً هموارسازی نمائید.

16 . با پایان یافتن رفت و برگشت های عمودي، رفت و برگشت در راستاي آبياري را به همین ترتیب شروع و ادامه دهید.

در ادامه می توانید تصاویر  دستگاه های اجرای شخم و خاکورزی مشاهده نمایید:

شرکت جاوید کشت لیزری، بازرگانی ماشین آلات کشاورزی مردانی