جمعه 30 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
دستگاه کلتیواتور

آشنایی با خاکورزی ثانویه و شکل دهی زمین

خاک شخم شده دارای کلوخ هایی است که برای کار ماشین های بعدی یعنی کارنده ها مشکل ایجاد میك نند. بذری که در این شرایط کاشته شود تماس کاملی با خاک نداشته و لذا جذب آب و مواد غذایی برای آن مشکل خواهد بود.

مقدمه

خاک شخم شده دارای کلوخ هایی است که برای کار ماشین های بعدی یعنی کارنده ها مشکل ایجاد می كنند. بذری که در این شرایط کاشته شود تماس کاملی با خاک نداشته و لذا جذب آب و مواد غذایی برای آن مشکل خواهد بود.

علاوه براين با توجه به شرایط مختلفی نظیر نظام آبیاری و خصوصیات گیاهی، بايد قبل از کاشت يا در حين آن، اقدام به تغییر شکل سطح زمین نمود تا زمين براي كاشت آماده گردد. ماشین های نرم كننده و شكل دهي زمين، کلوخ های حاصل از شخم را خرد نموده و ضمن ايجاد شكل مناسب در زمين، شرایط را جهت ایجاد یک بستر مناسب برای بذر فراهم می کنند.

هر چند خاكورزي اوليه (شخم) تا حدي خاك را نرم می کند، اما اين نرمي با آنچه كه بستر مناسب كاشت اغلب بذور احتياج دارد، بسيار متفاوت است. از اين رو، در اغلب شرايط و به خصوص وقتي زمان و شرايط مناسب اجراي شخم رعايت نشده باشد، لازم است به خاکورزی ثانویه اقدام نمود. اين عمل، اهميت زيادي در رويش يكنواخت گياهان و عملكرد آنها دارد.

ضرورت خاکورزی ثانویه

با اجرای شخم، خاک مقداری نرم می گردد؛ اما این نرم شدن در حد از هم پاشیدن کلوخه هاست. بذر برای آنکه بتواند جوانه بزند، باید قادر باشد که آب و عناصر غذایی حل شده در آب را جذب نماید. برای جذب آب و عناصر غذایی بذر باید بتواند با ذرات خاک تماس پیدا کند. تماس یا ارتباط بذر با ذرات خاک در شرایطی ممکن است که اولاً ذرات ریز باشند و دوم اینکه فشار وارد گردد تا این ارتباط برقرار می شود.به همین دلیل کشاورزان از گذشته تاکنون سعی می کنند بستر را نرم و لایه پیرامون بذر را هم کمی فشرده کنند. این عملیات تکمیلی را که بعد از شخم و به منظور آماده سازی نهایی بستر بذر انجام می گیرد خاکورزی ثانویه می گویند.

مقایسۀ تماس بذر با خاک و نقش آن در جذب آب توسط بذر

در خاک خیلی نرم، امکان فرسایش و سله بستن خاک بسیار بالاست، بر این اساس توصیه می شود خاک به حدی نرم شود که تنها 30-40 درصد ذرات خاک حدود اندازه بذر یا کمتر از آن باشند. 

خاک سله بسته

خاک سله بسته

ماشین های خاكورزي ثانويه

براي نرم كردن خاك، ماشین های متنوعي بر حسب روش هاي زراعي، نوع و شرايط خاك طراحي شده است.

طبقات متمایز خاک از نظر نوع ادواتی که در آنها کار م یکند

ماشین های خاکورز ثانویه عبارتند از:

  • چنگه بشقابي (دیسک آفست)،
  • پنجه خاکورزی(کولتیواتور مزرعه)،
  • چنگه دندانه ای(هرس یا دندانه)،
  • غلتك و ماشین های مرکب.

در ادامه می توانید تصاویر  دستگاه های اجرای شخم و خاکورزی مشاهده نمایید:

شرکت جاوید کشت لیزری، بازرگانی ماشین آلات کشاورزی مردانی