جمعه 30 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
شخم زدن

ضرورت اجرای شخم و ماشین های شخم

شخم به منظور ايجاد تغييرات فيزيكي مطلوب در خاك براي بهبود شرايط رشد گياهان زراعي انجام مي شود. مخلوط شدن بقاياي گياهي و تهويه خاك به رشد موجودات خاك زي كمك كرده و اين موجودات به نوبه خود سبب پوسيدگي و تجزيه مواد آلي و حاصلخيزي خاك مي شوند....

شخم به منظور ايجاد تغييرات فيزيكي مطلوب در خاك براي بهبود شرايط رشد گياهان زراعي انجام مي شود. مخلوط شدن بقاياي گياهي و تهويه خاك به رشد موجودات خاكزي كمك كرده و اين موجودات به نوبه خود سبب پوسيدگي و تجزيه مواد آلي و حاصلخيزي خاك مي شوند. انجام عمليات شخم در صورتي رضايت بخش خواهد بود كه كاربر ماشين هاي شخم، شرايط خاكي را كه مي خواهد براي رشد محصول آماده كند، بشناسد و ادوات مناسب را انتخاب كرده و به درستي از آن استفاده كند.

ضرورت اجراي شخم

ریشۀ گیاهان باید در خاک رشد و نمو یابد.
فَأَنْبَتْنا فيها حَبًّا (عبس 27) «و در آن (خاك) دانه ها رویاندیم»

رشد گیاه

سطح خاک به مرور زمان در اثر آبیاری، بارندگی، رفت و آمد افراد و احشام، انجام عملیات کشاورزی و... سفت می شود. . نفوذ آب، تبادل هوا، خروج جوانه و... در چنین خاکی امکان پذیر نبوده یا اینکه به مقدار مناسبی نمی باشد.

سخت شدن خاک و اثر آن بر رشد ريشه

سخت شدن خاک و اثر آن بر رشد ريشه

عملیات مکانیکی که به منظور آماده کردن زمین برای كاشت روی آن انجام می شود خاکورزی نامیده می شود. اجرای شخم، کیی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل آماده سازی زمین است که خاکورزی اولیه نیز می گویند. به آن هدف اصلی از اجرای شخم، شکستن مقاومت یا سختی خاک است. با اجرای شخم و عملیات تکمیلی بعدي، خاک به بستری مناسب برای کاشت و پرورش گیاهان تبدیل می شود.

هر چند هدف اصلی در شخم، شکستن سختی یا مقاومت فیزیکی خاک در مقابل بذر و خروج جوانه است، لیکن با اجرای آن اهداف دیگری نیز به شرح زیر تأمین می گردد:

1. پوک کردن خاک زراعی
2. دفن کردن بقایای محصول قبلی و کودهای آلی
3. بالا آوردن مواد معدنی و آلی موجود در عمق خاك
4. مهار علفهای هرز و پیشگیری از آفات و امراض گیاهی

درکشاورزی نوین، روشی از خاکورزی مطلوب است که ضمن حفظ حاصلخیزی، مواد آلی، رطوبت و ساختمان خاک، مانع از هرنوع فرسایش و تخریب خاک گردد.

خداوند مهربان بيش از 3200 نوع كرم خاكي خلق كرده است. كرم هاي خاكي با حركت خود در خاك ضمن شكستن سختي خاك كمك شاياني به گسترش ريشه در خاك مي كنند و در واقع شخم زن هاي طبيعي هستند. طبق تحقيقات انجام گرفته وجود 180 كرم خاكي در هر مترمكعب از خاك مي تواند آن را بي نياز از شخم نمايد.

ماشین های شخم

بشر از زمانی که به تأثیر خاکورزی بر عملکرد محصول پی برد به فکر ساختن وسایل و ابزارهایی جهت انجام شخم بوده است. چون این وسایل و ابزار، ابتدا توسط گاو کشیده می شد و در نوک برخی از آن یک تکه آهن تعبیه شده بود، گاوآهن نامیده شدند. نامی که هنوز هم معتبر بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. در حالیکه امروز هم شکل آن تغییر کرده و هم اینکه نیروی کشش آن بسیار متفاوت شده است.

ابزار و ماشین های شخم

امروزه گاوآهن ها انواع مختلفی پیدا کرده اند، اما صرف نظر از نوع آن دارای سه بخش اصلي می باشند:

1. شاسی یا قاب: شاسی در گاوآهن مجموعه ای از چندین دیرک است كه سایر اجزای گاوآهن به آن متصل می شوند.

2. سامانه (نقاط) اتصال: قطعاتی هستند که روی شاسی نصب شده اند و اتصال گاوآهن به تراکتور از طریق این قطعات انجام می شود.

3. عامل خاكورز: اجزایی از گاوآهن هستند که با خاک درگیر بوده و شخم توسط آن صورت می گیرد.

قسمت هاي اصلي يك ماشين خاكورز

در ادامه می توانید تصاویر  دستگاه های اجرای شخم و خاکورزی مشاهده نمایید:

شرکت جاوید کشت لیزری، بازرگانی ماشین آلات کشاورزی مردانی