يکشنبه 18 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
اهمیت ابعاد بذر در روند رشد گیاهچه‌های ذرت چیست؟

اهمیت ابعاد بذر در روند رشد گیاهچه‌های ذرت چیست؟

برای استقرار مناسب گیاه ذرت، باید توجه داشت که بذور به طور یکنواخت جوانه بزنند و ظاهر شوند. واضح است که شکل و اندازه بذر (درجه بندی بذر) هیچ ارتباطی با جوانه زنی، قدرت بذر و یا عملکرد آن ندارد.

ليست مطالب :

در ادامه مطالب فوق بررسي مي شود.

براي استقرار مناسب گياه ذرت چه نكاتي مهم است؟

برای استقرار مناسب گیاه ذرت، باید توجه داشت که بذور به طور یکنواخت جوانه بزنند و ظاهر شوند. واضح است که شکل و اندازه بذر (درجه بندی بذر) هیچ ارتباطی با جوانه زنی، قدرت بذر و یا عملکرد آن ندارد. در سناریوی مناسب، بذور با هر شکل و اندازه‌ای، کیفیت یکسانی دارند و اندازه و سلامت جنین ارتباطی با اندازه بذر ندارد. اندازه بذر توسط ژنتیک و موقعیت نسبی بذر روی بلال تعیین می‌شود. اندازه و شکل دانه می‌تواند از شرایط اقلیمی تولید بذر متأثر شود. همه دانه‌های روی یک بلال بذری از عملکرد پتانسیل یکسانی برخوردار هستند. وقتی بلال های بذری به طور کامل بارور نمی‌شوند، تعداد دانه کمتر بر روی بلال بذری موجب بزرگتر شدن اندازه دانه ها در آن بلال می‌شود. درجه بندی بذور بر اساس شکل سه بعدی بذر، همراه با وزن آن و عوامل دیگر مشخص می‌شود. انواع بذور با درجه بندی یکسان، به اندازه کافی مشابه هستند تا از قابلیت کشت با ثبات بذور اطمینان حاصل شود.

فرآيند جوانه زني گياه ذرت چگونه است؟

جوانه‌زنی، یک فرآیند فیزیولوژیکی جالب است که در آن، بذر آب را جذب می‌کند و سلول‌های کم‌آب، بازسازی شده و به رشد می‌پردازند. این فرایند شامل ایجاد بافت ریشه و جوانه است و در نهایت، خروج از سطح خاک را تحت پوشش قرار می‌دهد. ظهور گیاهچه، به معنای خروج جوانه از سطح خاک است. در برخی موارد، بذرها ممکن است جوانه بزنند، اما به دلیل شرایط نامناسب خاک، بیماری‌ها یا حشرات، امکان خروج از سطح خاک را نداشته باشند. اصطلاح "قدرت بذر" به سرعت و یکنواختی جوانه‌زنی و ظهور بذر اشاره دارد و به طور خاص، به توانایی بذر در جذب آب برای جوانه‌زنی اشاره دارد.

برای مثال، بذر ذرت باید تا حدود 30٪ از وزن خود آب جذب کند تا بتواند جوانه بزند. این نشان می‌دهد که وزن بذر نقش مهمی در این فرآیند دارد. در شرایط خشکی فراوان، اندازه کوچک بذر می‌تواند مزیتی را برای جوانه‌زنی با رطوبت کمتر به ارمغان بیاورد.

اندازه بذر و استقرار گیاهچه ذرت به چه صورت است؟

در دوره بین جوانه‌زنی و استقرار گیاهچه، گیاه ذرت به خطرات بیشتری برخورد می‌کند. برای استقرار، ذرت به 100 تا 120 درجه روز رشد (GDD) نیاز دارد. در این بازه زمانی، گیاهان برای استقرار برگها و رشد سیستم ریشه، به انرژی از بذر وابسته هستند. اگر دوره ای از ترمیم و تراکم بین جوانه‌زنی و ظهور گیاهچه وجود داشته باشد، بذور بزرگتر دارای ذخایر انرژی بیشتری خواهند بود. با این حال، در مرحله یکنواختی ظهور گیاهچه، زمان کاشت ذرت در دماهای حداقل 12 درجه سانتیگراد، از اندازه بذر مهم‌تر است. تیمار بذور تولیدی شرکت توسعه کشت ذرت با استفاده از قارچ‌کش‌های (®Celest) وMaxim® XL) و حشره‌کش کروزر (®CRUISER) منجر به جوانه‌زنی و استقرار بهتر بذور تولیدی این شرکت شده است. همانطور که از نمودار زیر مشخص است، به طور کلی اندازه بذر تنها 2% در استقرار گیاهچه تأثیر دارد.

عوامل موثر در استقرار گياهچه ذرت در اوايل فصل زراعيت

ملاحظات و نكات در رابطه با اندازه بذر و استقرار گياهچه ذرت چيست؟

اندازه بذر تأثیر حداقلی بر قدرت بذر، ظهور گیاهچه در مزارع یا عملکرد دارد. بذور به‌منظور سهولت در استفاده در بذرکار از گونه‌های مختلف سایزبندی می‌شوند. اندازه بذر تأثیری در تاریخ ظهور تاسل، ابریشم یا عملکرد نهایی ندارد. عامل مهم در عملکرد ذرت، انتخاب هیبرید مناسب اقلیم مورد نظر با صفات زراعی دلخواه است. دمای حداقل 12 درجه سانتیگراد در خاک برای کاشت ضروری است و خاک سرد می‌تواند باعث از بین رفتن جوانه‌ها قبل از ظهور شود. باید بذرکار را نسبت به سایزبندی بذر خود تنظیم نموده و توصیه‌های کارشناسان را رعایت کرد. همچنین، در صورت تغییر در سایزبندی بذر، بذرکار را مجدداً تنظیم نمایید. تهیه مناسب و به‌موقع زمین و تسطیح آن، در تنظیم بذرکار برای تماس بهتر بذر با خاک و در حداقل کردن مشکلات ظهور گیاهچه اهمیت بالایی دارد.