جمعه 27 مهر 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
سیلاژ علوفه یونجه و مزایا و معایب آن

سیلاژ علوفه یونجه چیست؟ مزایا و معایب سیلاژ یونجه کدامند؟

یونجه رامی توان به یک محصول سیلویی با پروتئین بالا تبدیل کرد.

برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه بسته بندی علوفه و دستگاه سیلاژ علوفه، قیمت خرید دستگاه بسته بندی علوفه و مشاوره خرید کافی است با مدیر فروش شرکت جناب آقای مهندس مردانی با شماره همراه 09121537060 تماس بگیرید و یا از طریق پیام رسان ایتا و واتساپ به ایشان پیام ارسال نمایید.

یونجه رامی توان به یک محصول سیلویی با پروتئین بالا تبدیل کرد. اما سیلاژ کردن یونجه با کیفیت مرغوب ، بسیار مشکل تر از سیلاژ کردن ذرت علوفه است ؛ زیرا پروتئین یکی از نخستین موادی است که اگر فرایند سیلاژ کردن بخوبی اجرا نشود، تجزیه خواهد شود.
این مشکل را می توان با مخلوط کردن ذرت یا سورگوم با یونجه به هنگام انباشتن سیلو حل کرد.
مقدار رطوبت برای سیلو کردن باید بین 60 % و 70 % باشد . اگر سیلوی بی منفذی در دسترس باشد، می توان هیلاژ یونجه (با رطوبت 40 % تا 60 % رطوبت) تهیه کرد که از کیفیت بسیار بالایی برخورداراست.

در اين بخش مطالب زير بیان می گردد:

سیلاژ یونجه چیست؟

ویژگی های سیلاژ یونجه چیست؟

مزایا و معایب سیلاژ یونجه در خوراک دام  چیست؟

مزایای سیلاژ یونجه چیست؟

مزایای سیلاژ یونجه در کیسه های پلی اتیلنی چه می باشد؟

برای جلوگیری از افت ماده خشک یونجه چه کاری می توان انجام داد؟

سیلاژ یونجه در جیره گاوهای شیری چیست؟

صرفه جویی در حامل های انرژی با مصرف سیلاژ یونجه چگونه صورت می پذیرد؟

پروتئین در سیلاژ یونجه به چه مقدار است؟

تناسب پروتئین سیلاژ یونجه و سیلاژ ذرت چگونه است؟

مزایای سیلاژ ذرت چیست؟

تولید سیلاژ یونجه چگونه است؟

نتایج تحقیقات بر سیلاژ یونجه چیست؟

آیا سیلاژ یونجه ایجاد نفخ می کند؟

میل دام به مصرف سیلاژ چگونه است؟

برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه بسته بندی علوفه و دستگاه سیلاژ علوفه، قیمت خرید دستگاه بسته بندی علوفه و مشاوره خرید کافی است با مدیر فروش شرکت جناب آقای مهندس مردانی با شماره همراه 09121537060 تماس بگیرید و یا از طریق پیام رسان ایتا و واتساپ به ایشان پیام ارسال نمایید.

کلمات کلیدی: قیمت دستگاه سیلاژ علوفه,قیمت دستگاه بسته بندی علوفه,فروش دستگاه سیلاژ علوفه,فروش دستگاه بسته بندی علوفه,خرید دستگاه سیلاژ علوفه,خرید دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه سیلاژ علوفه,دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,دستگاه سیلاژ تفاله مالت,دستگاه سیلاژ ذرت,دستگاه بسته بندی ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ,فروش دستگاه سیلاژ,دستگاه سیلاژ تفاله چغندرقند,دستگاه بسته بندی تفاله چغندرقند ,دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ یونجه,فروش دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ مالت علوفه ای,خرید دستگاه سیلاژ یونجه

در ادامه مطالب بیان می گردد.

 

سیلاژ یونجه چیست؟

سیلاژ یونجه، محصول سیلاژ شده ی یونجه می باشد که از آن می توان برای دام و طیور استفاده کرد. از یونجه سیلاژ شده به این دلیل استفاده می شود که از افت کیفیت ماده در طولانی مدت جلوگیری شود و بتوان از خوراک دامی تازه و مناسب برای دام و طیور استفاده کرد. یونجه سیلاژ شده علاوه بر این که در طولانی مدت کیفیت و تازگی خود را از دست نمی دهد، دارای مواد معدنی و مغزی دیگری هم می باشد که هم برای دام و طیور مفید هستند و هم باعث بهره وری بیشتر آن ها می شوند. سیلاژ و در کل انواع علوفه جات به سه شکل افقی، پشته ای و عمودی و با استفاده از پلاستیک صورت می گیرد. همچنین رطوبت لازم و مناسب برای سیلاژ یا همان سیلو کردن انواع علوفه جات و یونجه ها هم چیزی بین ۶۵ تا نهایت ۷۰ درصد می باشد.

ویژگی های سیلاژ یونجه چیست؟

یونجه و دیگر گیاهان گلومینه چند ساله محصولات علوفه ای مهمی بشمار میروند زیرا قادر به تولید مقدار زیادی علوفه با کیفیت خوب می باشند و هیچ خانواده ای از دیگر محصولات علوفه ای به این اندازه به تأمین توازن بهتری از انرژی ،پروتئین و مواد معدنی برای دامهای پر تولید نمی باشند.

در سالهای اخیر مخصوصاً زمانی که مقدار بارندگی زیاد،فرصت تولید علوفه خشک را محدود می نماید، سیلو کردن به یک روش رایج نگهداری مبدل شده است.

در برخی گاوداریها که یونجه کشت می نمایند معمولاً از یونجه تازه استفاده می نمایندکه انجام اینکار در چین اول یونجه می باشد به لحاظ رطوبت بالا یونجه تر خطرات کاهش منیزیوم خون و بروز کزاز علفی( Grass tetani) و همینطور تغییرات سریع در فلور میکربی شکمبه ،مخصوصاً در گاوهای پر تولید، مشکلات عوارض متابولیکی را به همراه خواهد داشت.علاوه بر آن یونجه خشک نیز به لحاظ پرت برگ و ریزش قابل توجه آن در مزرعه و در حین حمل ونقل، پروتئین بسیار پائینی دارد.سیلاژ یونجه از این موارد مستثنی است، ضمن اینکه کیفیت آن در جهت حفظ مواد مغذی و افزایش قابلیت هضم به مراتب بیشتر و بهتر از یونجه خام تازه خواهد بود.سیلو کردن یونجه می بایست به روش پژمرده کردن و با کاهش رطوبت آن پس از برداشت و قبل از سیلو کردن انجام گیرد که روش آسانی است.

سیلاژ یونجه را تا 15 ماه میتوان بدون افت معنی داری در کیسه پلی اتیلن نگهداری کرد.ناگفته نماند که عمر سیلاژ به تکنولوژی و ساختار دستگاه سیلاژبگر و فیلم استرچ ( پلاستیک) دارد.

مزایا و معایب سیلاژ یونجه در خوراک دام سیلاژ یونجه چیست؟

آیا با مزایا و معایب آن در خوراک دام آشنا هستید؟ ارزش غذایی و قیمت این محصول در مقایسه با سیلوی ذرت و یونجه خشک چگونه است؟

ملکه گیاهان علوفه ای، Medicago sativa یا یونجه محصولی است که در اکثر مناطق جهان کشت می گردد. بر اساس آزمایشات صورت گرفته حدود 26 الی 54 درصد میزان ارزش غذایی و ماده خشک یونجه از زمان برداشت تا مصرف تغییر می کند.

سیلاژ یونجه یا علوفه جات که یکی از راه های نه چندان جدید افزایش بهره وری یونجه ها و علوفه جات می باشد دارای مزیت های متعددی است. این مزیت ها به کمک افرادی که در صنایع و حوزه های دام و طیور فعالیت می کنند و دارای دام داری ها و… می باشند، آمده اند و به کسب بهره بیشتر از دام و طیور و در نتیجه افزایش درآمد آن ها کمک می کند. به همین علت هم امروزه در سراسر جهان و ایران از سیلاژ علوفه جات و یونجه و در کل محصولات سیلاژ شده در پرورش دام و طیور بسیار استفاده می شود.

مزایای سیلاژ یونجه چیست؟

صرفه جویی در انرژی.
قابل آبیاری بودن زمین در فردای چینش یونجه ها.
جلوگیری از از بین رفتن حدود ۱۰ درصد یونجه ها که در روش خشک کردن یونجه اتفاق می افتد.
بالاتر بودن درصد پروتئین موجود در یونجه سیلاژ شده در مقایسه با یونجه خشک.
افزایش دادن اشتهای دام و طیور.
حفظ کربوهیدارت ها و مواد مغذی ای که در اثر خشک کردن یونجه از بین می روند.
کاهش ضایعات در مقایسه با خشک کرن یونجه.
افزایش تولید شیر و مواد پروتئینی در دام.
ساده تر و آسان تر بودن حمل و نقل و ذخیره کردن آن در انبار.
دوام بالاتر و ماندگاری بیشتر با حفظ تمامی مواد معدنی و مغذی یونجه.

مزایای سیلاژ یونجه در کیسه های پلی اتیلنی چه می باشد؟

نگهداری طولانی مدت توده سبز یونجه با حفظ شرایط تازگی آن
جلوگیری از افت کیفیت یونجه
موازنه بهتر جیره
سادگی حمل و نقل ، ذخیره و انبار کردن آن
اقتصادی بودن تولید سیلاژ یونجه
کنترل اندازه قطعات
افزایش قابلیت هضم فیبر
توصیه : با اضافه کردن شتاب دهنده های تخمیر نظیر لاکتوباسیل ها و نظایر آن، کار سیلو کردن در کیسه های پلی اتیلن را میتوان بهبود بخشید.

برای جلوگیری از افت ماده خشک یونجه چه کاری می توان انجام داد؟

سیلاژ کردن یکی از راههای جلوگیری از افت ماده است. ذخیره و نگهداری به این روش طبق ایجاد نمودن شرایطی بی هوازی در pH صورت میگیرد که حاصل آن فرآیند های بیوشیمیایی، میکروبیولوژیکی و تخمیر بی هوازی است. ظرفیت بافری علوفه و قابلیت مصرف مواد تخمیر شونده میزان تخمیر را تعیین می نماید.

سیلاژ یونجه در جیره گاوهای شیری چیست؟

والادارس و همکاران (2000) در تحقیق خود بر روی گاوهای شیری نشان دادند تمام علوفه جیره می تواند از سیلاژ یونجه تامین گردد. نسبت ترکیب 35 درصد سیلاژ یونجه و 65 درصد کنسانتره بیشترین میزان تولید شیر، لاکتوز، پروتئین و ماده جامد شیر را نشان داد.

همچنین کراس و کامپ (2003) در تحقیقی نشان دادند مصرف سیلاژ یونجه در گاوهای شیری بر چربی و پروتئین شیر تاثیر مثبت دارد

نسبت پروتئین سیلاژ یونجه و سیلاژ ذرت پروتئین خام سیلاژ یونجه و علوفه خشک یونجه 13 الی 19.2 درصد است. این در حالی است که سیلاژ علوفه ذرت 8.8 درصد پروتئین دارد. یونجه چه به صورت خشک و چه به صورت سیلاژ شده تقریبا 25 درصد جیره گاوهای شیری را شامل می شود. امروز در ایالات متحده مصرف یونجه در جیره های غذایی به صورت مخلوط و با دستگاه فیدر است و از شکل خشک آن استفاده نمی شود.

صرفه جویی در حامل های انرژی با مصرف سیلاژ یونجه چگونه صورت می پذیرد؟

چند عملیات ضروری در مرحله برداشت یونجه خشک صروت می گیرد که عبارتنداز:

چیدن و ریختن دستگاه بر روی زمین، ردیف کردن یونجه های چیده شده، زیر و رو کردن یونجه های ردیف شده و در نهایت پرس و بسته بندی کردن آنها

مشخص است که انجام این عملیات انرژی زیادی می طلبد و مدت زمانی حدود 7 تا 10 روز طول می کشد. با یک محاسبه سر انگشتی مشخص است که در یک سال زراعی زمین کشاورزی حدود 30 تا 40 روز بدون آبیاری می ماند و این خود سبب کاهش عملکرد می گردد.

بحث حامل های انرژی در ایران در تولید علوفه خشک کاملا نمایان و قیمت یونجه خشک را تحت تاثیر قرار داده و مقدار زیادی بالا می برد.

در عملیات چیدن یونجه به منظور تولید سیلاژ شاهد موارد ذکر شده نیستیم و مانند تولید سیلاژ ذرت، یونجه پس از چاپرشدن با کامیون یا تریلر حمل شده و زمین از روز بعد قابل آبیاری است.

در این روش انرژی کمتری به منظور برداشت لازم است و این خود سبب کاهش هزینه ها می گردد و تعداد چین یونجه نیز افزایش خواهد یافت.

مزیت دیگر برداشت یونجه جهت سیلاژ جلوگیری از ریزش برگ های یونجه است که در روش خشک کردن حدود 2 تا 10 درصد از بین می رود.

پروتئین در سیلاژ یونجه به چه مقدار است؟

سیلاژ کردن موجب افزایش پروتئین یونجه به نسبت خشک آن می شود. این امر موجب می شود قیمت تمام شده سیلاژ یونجه به نسبت دیگر منابع پروتئینی کاهش یابد.

از جمله مزیت های سیلاژ یونجه تاثیر مثبت آن در افزایش اشتهای حیوان است که خصوصا در گاوهای شیری از همان روزهای اول استفاده مشهود است.

تناسب پروتئین سیلاژ یونجه و سیلاژ ذرت چگونه است؟

پروتئین خام در سیلاژ یونجه و علوفه خشک یونجه 13 الی 19.2 درصد می‌باشد در حالی است که سیلاژ علوفه ذرت دارای 8.8 درصد پروتئین می‌باشد. یونجه چه به حالت خشک و چه به‌صورت سیلاژ، تقریباً 25 درصد جیره گاوهای شیرده را شامل می‌شود. ایالات‌متحده مصرف یونجه در جیره‌های غذایی به‌صورت مخلوط و با دستگاه فیدررا در برنامه‌های خود اجرا می‌کند و از شکل خشک آن استفاده نمی‌کند.

مزایای سیلاژ ذرت چیست؟

نوع برداشت و نحوه انبار کردن علوفه بر ارزش غذایی مواد خشبی تاثیر گذار است. علوفه هایی که به منظور خشک شدن چیده می شوند در اثر بی تفاوتی در مقابل نور آفتاب سفید شده و شبنم و باران موجب از بین رفتن بخشی از کربوهیدرات ها ی محلول و نیتروژن می شود. همچنین بخش زیادی از برگها در حمل و نقل از بین می رود.

به طور کلی ضایعات ماده خشک در شیوه خشک کردن مصنوعی در حدود 6 درصد و در روش خشک کردن و بسته بندی در مزرعه حدود 33 درصد است در حالی که در روش سیلاژ ضایعات کاهش می یابند.

محصولات سیلو شده بسیار خوش خوراک بوده و خیلی خوب مورد مصرف قرار می گیرند و تاثیر مثبت زیادی خصوصا در حیوانات پر تولید دارند.

تولید سیلاژ یونجه چگونه است؟

پروتئین سیلاژ یونجه زیاد بوده و تفاوت کاتیون – آنیون آن بالا است. درصد کربوهیدرات محلول آن پایین است که این خود از پایین آمدن سریع PH ممانعت می کند. فلذا در تولید این محصول می بایست از نحوه تهیه، مزایا و معایب و راهبرد های بلند مدت آن اطلاع داشت.

تولید سیلاژ یونجه پشتوانه قوی علمی می طلبد و می بایست مکانیزاسیون متناسب با این عملیات به کار برده شود. با کمال خوشبختی این مجموعه در حال حاضر موفق به تولید باکیفیت ترین و بهترین نوع سیلاژ یونجه بسته بندی شده گردیده است.

آیا نتایج تحقیقات انجام شده بر اثر تغذیه ای سیلاژ یونجه در خوراک دام را می دانید؟ آیا مصرف این محصول در تولید شیر گاوهای شیری تاثیرگذار است؟

با تولید یک محصول جدید برای دامداری ها بسیار مهم است که مصرف این محصول چه تاثیری بر روی دام های آنها دارد. مزایا و معایب این محصول چیست و آیا این محصول برای دام آنها اثرات سوء ندارد؟

نتایج تحقیقات بر سیلاژ یونجه چیست؟

1. هوفمن و همکاران در سال 1997 تاثیر سیلاژ یونجه را بر روی گاوهای شیری بررسی کردند. آنها نشان دادند استفاده از سیلاژ یونجه موجب بالا رفتن تولید شیر و افزایش درصد چربی شیر می شود.

2. در سال 1997 دیمن و ساتر نسبت های مختلف سیلوی ذرت و سیلوی یونجه را بر روی گاو شیری بررسی نمودند. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که مصرف دو سوم سیلاژ یونجه و یک سوم سیلاژ ذرت در افزایش تولید شیر و چربی نقش مثبتی دارد.

3. در سال 1997 برودریک و همکاران نیز تحقیق دیگری بر روی سیلاژ یونجه انجام دادند. این تحقیق نشان داد سیلو نمودن یونجه با رطوبت زیاد موجب کاهش فرم ازت غیر پروتئینی شده و در شکمبه باعث کاهش تجزیه پذیری پروتئین میکروبی می گردد. نتایج این تحقیق حاکی از بهبود تولید شیر در گاوهای شیری بود.

4. تحقیقات بر روی تاثیر سیلاژ یونجه بر گاوهای شیری در سال 2010 نیز انجام شد که رونگ یان و همکاران نشان دادند افزایش مصرف سیلاژ یونجه موجب بالا رفتن تولید شیر، اسید لینولیک شیر و پروتئین شیر می گردد.

5. برودریک و رادلف در سال 2004 تاثیر اضافه نمودن ملاس خشک به سیللاژ یونجه و ذرت را بررسی نمودند که این تحقیقات نشان از افزایش ماده خشک مصرفی، افزایش تولید شیر، افزایش چربی، بهبود ضریب قابلیت هضم و کاهش آمونیاک شکمبه می گردد.

6. تحقیق دیگری در ایران توسط وکیلی و همکاران در سال 1388 انجام شد که نشان داد مصرف سیلاژ یونجه هیچ تاثیر سویی بر سلامت فیزیولوژیکی حیوان نداشته و بکار گیری اسیدکلریدریک بعنوان یک اسید ارزان قیمت و معدنی موجب غنی سازی سیلوی یونجه شده و با تاثیر گذاشتن بر خصوصیات شیمیایی سبب تجزیه پذیری ماده خشک می گردد.

آیا سیلاژ یونجه ایجاد نفخ می کند؟

  با توجه به ایجاد نفخ نمودن یونجه مرطوب این سوال وجود دارد که آیا سیلاژ یونجه نیز به علت مرطوب بودن سبب ایجاد نفخ می گردد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت خطر نفخ با علوفه مرطوب زمانی وجود دارد که این علوفه به صورت تازه و سر مزرعه مصرف شود. در خصوص سیلاژ یونجه چون در پوروسه تولید رطوبت از 85 درصد به 65 می رسد و از این مهمتر یونجه تخمیر و پژمرده می شود، نگرانی از بابت نفخ وجود نخواهد داشت.

نکته قابل ذکر دیگر این است که در صورت سابقه مصرف سیلو های دیگر نظیر سیلوی علوفه ذرت، جای نگرانی در مورد استفاده سیلوهای دیگر برای دام وجود ندارد.

میل دام به مصرف سیلاژ چگونه است؟

طبیعی است اگر دام تاکنون سیلاز مصرف نکرده است، نسبت به خوردن آن بی میل بوده و اجتناب کند. قاعدتا دام باید به خوردن سیلاژ عادت کند که به اصطلاح یک دوره عادت پذیری ده تا بیست روزه سیلاژ مصرف می گردد. بعد از سپری شدن این دوره مصرف دام متعادل خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه بسته بندی علوفه و دستگاه سیلاژ علوفه، قیمت خرید دستگاه بسته بندی علوفه و مشاوره خرید کافی است با مدیر فروش شرکت جناب آقای مهندس مردانی با شماره همراه 09121537060 تماس بگیرید و یا از طریق پیام رسان ایتا و واتساپ به ایشان پیام ارسال نمایید.

کلمات کلیدی: قیمت دستگاه سیلاژ علوفه,قیمت دستگاه بسته بندی علوفه,فروش دستگاه سیلاژ علوفه,فروش دستگاه بسته بندی علوفه,خرید دستگاه سیلاژ علوفه,خرید دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه سیلاژ علوفه,دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,دستگاه سیلاژ تفاله مالت,دستگاه سیلاژ ذرت,دستگاه بسته بندی ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ,فروش دستگاه سیلاژ,دستگاه سیلاژ تفاله چغندرقند,دستگاه بسته بندی تفاله چغندرقند ,دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ یونجه,فروش دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ مالت علوفه ای,خرید دستگاه سیلاژ یونجه