پنجشنبه 29 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
خطر گاز گرفتگی سیلاژ

خطر گازگرفتگی در سیلوی کم رطوبت(پر شده از گاز هیلاژ)

تخمیر می تواند باعث به وجود آمدن گازهای کشنده در سیلو شود. روشن کردن دمنده قبل از وارد شدن به سیلو مهم است ولی کافی نیست. پس از پر کردن سیلو باید بلافاصله درهای همسطح علوفه را باز کرد.

در مورد سیلاژها بیشتر بیاموزیم...
1 . هیلاژ : به سیلوی کم رطوبت ، هیلاژ می گویند.
2 . سیلو پژمرده : سیلویی که با رطوبت 70 تا 60 درصد تهیه می شود و سیلوی خوبی می باشد.
3 . سیلوی که خوب تهیه شود بوی اسیدی دارد.
4 . اگر در سیلو نسبت هیدرات کربن به پروتئین کم باشد آمونیاک حاصل می شود.
5 . رنگ سیلو ، سبز زیتونی یا قهوه ای تیره است.
6 . حد مناسب پی اچ یک سیلوی خوب 4 می باشد.
7 . زمان برداشت مناسب گیاهان لگوم علوفه ای آغاز گلدهی تا گلدهی کامل است.
8 . زمان برداشت مناسب گیاهان گرامینه علوفه ای مرحله شیری تا خمیری دانه است.
9 . به علوفه خشک نمک اضافه می کنند، زیرا :
الف) از گرم شدن و کپک زدن علوفه جلوگیری می کند.
ب) علوفه خوش خوراک تر می گردد.
10 . معروترین باکتری های سیلو،لاکتو باسیل ها هستند که قندها را تخمیر می کنند و اسید پروسیک و اسید لاکتیک تولید می کنند.
11 . اوتلاژ سیلوی یولاف است که رطوبت کمی دارد.
12 . مواد سیلویی که در آن پی اچ به 2 / 4 برسد، مواد سیلویی پایدار نام دارد.

یادداشت و تجربه یك دامدار ...

ده سال پیش سیلوی خود را با هیلاژ تا حدودی پر کرده بودم ولی درست صاف و هموار نشده بود. صبح تراکتور را روشن کردم و فن یا دمنده هوا را به مدت 15 دقیقه روشن کردم. سپس از نردبان بالا رفتم و درهایی که همسطح هیلاژ بود را باز کردم. به محض اینکه در را باز کردم فهمیدم که مشکلی وجود دارد، نفسم را حبس کردم. از نردبان پائین افتادم، خوشبختانه کارگرم پائین سیلو ایستاده بود و من را از محیط و گاز سیلو دور کرد و با اورژانس تماس گرفت. آنروز من از بعضی لحاظ خوش شانس بودم. اول آنکه سیلو فقط تا ارتفاع 7 تا 9 متری پر شده بود. دوم اینکه من بعد از باز کردن درب های سیلو نفسم را حبس کردم. سوم اینکه یک حامی )کارگر( وقتی نیاز به کمک داشتم آنجا بود تا من را نجات دهد. بسیاری از سیلوها تا بالا پر می شوند و بسیاری اوقات فرد دیگری در پائین سیلو نمی ایستد. بنابراین پیشگیری یک عامل کلیدی در هنگام مواجه شدن با گاز سیلو است.

فرآیند تخمیر

تخمیر می تواند باعث به وجود آمدن گازهای کشنده در سیلو شود. روشن کردن دمنده قبل از وارد شدن به سیلو مهم است ولی کافی نیست. پس از پر کردن سیلو باید بلافاصله درهای همسطح علوفه را باز کرد. از آنجایی که گازهای سیلو سنگین تر از هوا است، باز کردن درهای سیلو در سطح خوراک این امکان را فراهم می کند که گازها به محض تشکیل شدن از ناودان خارج شوند.

از باز کردن درهای سیلو بلافاصله بعد از پر شدن اطمینان حاصل کنید (حتی در شب یا در مواقعی که به خاطر باران یا خرابی دستگاه مجبور به تقف کار هستید). باز کردن درها راهی را برای خروج گازهای سیلو که سنگین تر از هوا هستند، باز می کند. در ضمن با روشن کردن یک دمنده، اگر یک درب در سطح سیلاژ باز باشد می توان از خروج گاز اطمینان حاصل کرد.

هنگامی که صحبت از خطرات گاز سیلو می شود، هیلاژ را دست کم نگیرید. من همیشه فکر می کردم که گازهای سیلو از سیلاژهای ذرت به وجود می آیند اما آن روز که از نردبان افتادم فهمیدم که این مشکل در سیلوی پر شده با هیلاژ هم به وجود می آید.

بدیهی است که روشن کردن دمنده مهم است و همیشه باید قبل از ورود به سیلو روشن شود ولی در این تجربه باز کردن درهای سطح علوفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطمئن باشید اگر این کار را بلافاصله انجام می دهید، گازهای سمی سیلو را استشمام نخواهید کرد. باز کردن درها یک راه خروج گازهای سمی تشکیل شده از فرآیند تخمیر را فراهم می کند.

با توجه به معایبی که سیلوی علوفه دارد، بهتر با استفاده از دستگاه نوین بسته بندی علوفه، اقدام به سیلاژ نمودن آن نمود، که ماندگاری و خطرات کمتری دارد.

با کلیک بر روی تصویر زیر می توانید انواع دستگاه بسته بندی علوفه را مشاهده نمایید:

دستگاه بسته بندی علوفه,سیلاژ علوفه ذرت,سیلاژ بسته بندی ذرت,دستگاه بسته بندی komel,نمایندگی شرکت komel,دستگاه بسته بندی ذرت علوفه ای,ذرت علوفه ای,سیلاژ ذرت,سیلاژ علوفه چغندر قند,بسته بندی علوفه یونجه,سیلاژ علوفه چغندرقند

تحویل و راه اندازی دستگاه بسته بندی علوفه 100 کیلویی Komel - کازرون روستای نرجس زار