يکشنبه 18 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
زمان مناسب برای برداشت و سیلاژ ذرت علوفه ای

زمان برداشت و سیلاژ ذرت علوفه ای

ذرت سیلوئی قبل از ذرت دانه ای و در مرحله شیری –مومی برداشت می گردد ( این موقع زمانی است که گیاه 75 - 70 درصد آب دارد و با سیلو نمودن آن علوفه با کیفیت خوب بدست می آید) برداشت ذرت سیلوئی بهتر است که نزدیک به مرحله مومی بسته به امکانات برداشت وسیلو نمودن انجام گیرد باید یاد آوری گردد که از پایان مرحله شیری تا مرحله مومی حد.ود 10 روز طول می کشد. (زمانی که بلالها بیش از 40 درصد ماده خشک دارند) در این مرحله ( مرحله شیری تا مومی کامل ) ضریب قابلیت هضم مواد آلی برای گیاه کامل تقریبا ثابت است.

برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه بسته بندی علوفه و دستگاه سیلاژ علوفه، قیمت خرید دستگاه بسته بندی علوفه و مشاوره خرید کافی است با مدیر فروش شرکت جناب آقای مهندس مردانی با شماره همراه 09121537060 تماس بگیرید و یا از طریق پیام رسان ایتا و واتساپ به ایشان پیام ارسال نمایید.

ضریب قابلیت هضم ذرت سیلوئی بستگی به ارقام ذرت و درصد بلال از کل تولید دارد. هر چه میزان بلال از کل تولید بیشتر باشد ضریب قابلیت هضم نیز بالاتر خواهد بود بنابراین بهترین زمان برداشت ذرت سیلوئی موقعی است که درصد ماده خشک گیاه حدود 30 درصد و میزان بلالها تا کل تولید باشد.

ذرت علوفه ای ، علوفه بسیار خوشخوراکی جهت گاو و گوسفند است و شرایط مکانیزاسیون را بخوبی می پذیرد این نوع ذرت دارای مقادیر خیلی زیادی مواد معدنی مخصوص ا N.P.K CA. در مقایسه با موقعی است که بصورت دانه مصرف می گردد. در یک سری آزمایش مشخص شده است که حدود 50 % ماده خشک در برگ و ساقه ذخیره می گردد، همچنین حدود 37 % ازت ، 26 % فسفر و 61 % پتاس و 79 % کلسیم در برگ و ساقه موجود می باشد. علوفه این نوع ذرت غنی از مواد گلوسیدی و انرژی زا است در ضمن ذرت فوق العاده سهل الهضم بوده و سیلوی آن برای دامهای پرواری عالیترین غذا است.

برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه بسته بندی علوفه و دستگاه سیلاژ علوفه، قیمت خرید دستگاه بسته بندی علوفه و مشاوره خرید کافی است با مدیر فروش شرکت جناب آقای مهندس مردانی با شماره همراه 09121537060 تماس بگیرید و یا از طریق پیام رسان ایتا و واتساپ به ایشان پیام ارسال نمایید.

کلمات کلیدی: قیمت دستگاه سیلاژ علوفه,قیمت دستگاه بسته بندی علوفه,فروش دستگاه سیلاژ علوفه,فروش دستگاه بسته بندی علوفه,خرید دستگاه سیلاژ علوفه,خرید دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه سیلاژ علوفه,دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,دستگاه سیلاژ تفاله مالت,دستگاه سیلاژ ذرت,دستگاه بسته بندی ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ,فروش دستگاه سیلاژ,دستگاه سیلاژ تفاله چغندرقند,دستگاه بسته بندی تفاله چغندرقند ,دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ یونجه,فروش دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ مالت علوفه ای,خرید دستگاه سیلاژ یونجه

عوامل دیگری که باعث گردید این گیاه به مقدار خیلی زیاد گسترش یابد عبارتند از :
 مقاومت خیلی زیاد نسبت به خشکی و ورس
 عملکرد زیاد آن در هکتار
 قدرت پذیرش مکانیزاسیون در مراحل مختلف کاشت، داشت ، برداشت
 پذیرش کشتهای متوالی به مدت چند سال
 سهم عمده و نقش روز افزون ذرت در تأمین مواد غذایی مورد نیاز انسانها ، دام و طیور و مصارف صنعتی
 ارزش علوفه ای دانه و کاه ذرت
یکی از مهمترین فاکتورهای بهره برداری و تداوم تولید کارخانه های تخمیر وبسته بندی سیلاژ علوفه ذرت ، در اختیار داشتن زمین های کشاورزی تحت کشت ذرت علوفه برای برداشت و فراوری سیلاژ بسته بندی شده علوفه ذرت در تمام ماههای سال است ...

علوفه ذرت زمانی که دانه های ذرت یا اصطلاحا دانه های بلال حالت خمیری یا اصطلاحا حالت شیری دارند مناسبترین وقت برای برداشت و چاپرشدن انهاست و در این هنگام زمانی که مزارع تحت کشت علوفه ذرت برداشت و چاپر می شوند دانه های بلال یا دانه ذرت قریب به اکثریت انها در هنگام چاپر شدن و ریز ریز شدن له خواهند شد و ان حالت معمول و شکل ظاهری دانه ذرت را در علوفه چاپر شده از دست می دهند و دانه های له شده محتوای خود را با ارزش تغذیه ای در کل علوفه ذرت خواهند داشت و این نگرانی از طرف دامداران و مصرف کننده ها نباید باشد که علوفه ذرت حتما باید دانه های ذرت با شکل و قیافه معمول خود در علوفه ذرت به صورت سالم باشند.

همیشه دامداران سعی می کنند مقداری از علوفه سبز تولید شده در فصل های بهار و تابستان را برای مصرف زمستان دام های خود خشک و ذخیره کنند. ولی او لا خشک کردن علوفه باعث افت شدیدی در آن می شود و ثانی ا همیشه امکان خشک کردن علوفه وجود ندارد. بنابراین در مناطقی (مثل مناطق کوهستانی و مرطوب) که خشک کردن علوفه مقدور نباشد، می توان غذای دام را به صورت سیلو شده انبار و نگهداری کرد.

با فرا رسیدن فصل برداشت ذرت علوفه ای و تهیه ی سیلوی ذرت که از ضروریات گریز ناپذیر دامداری های صنعتی جهت تهیه ی علوفه ی بسیار با ارزش، آب دار، ارزان قیمت و قابل دسترس در تمام فصول محسوب می شود، فرصت را غنیمت می شماریم و نکاتی را در مورد تهیه ی آن یاد آوری می کنیم.

به شرایطی که تحت آن محصولات زراعی مرطوب مورد تخمیر کنترل شده قرار گیرند، اصطلاحا (سیلو کردن) می گویند. طی این عمل فرآورده های زراعی (مثل علوفه ها) تحت شرایط بی هوازی و توسط میکروارگانیسم ها تخمیر شده و قندهای قابل تخمیر آنها به ترکیبات با ارزش مثل اسید لاکتیک تبدیل می شوند.حالت اسیدی سیلو (PH<4) این امکان را به وجود می آورد که بتوان آن را به صورت تازه و آبدار برای مدت طولانی (حتی سال ها) نگه داری کرد. سیلوی ذرت غنی از انرژی است.

بررسی های علمی نشان داده اند که خاک حاوی مقدار زیادی میکروارگانیسم های تولید کننده ی اسید بوتیریک (یک عامل تضعیف کننده ی سیلو) می باشد. خلل و فرج دیواره های سیلو را با آستر سیمانی می پوشانیم .چاه سیلو را تخلیه می کنیم و ترجیح ا سیلو را با محلول 3 تا 5 درصد اسید شستشو می دهیم تا میکروارگانیسم های ناخواسته موجود در ساختمان سیلو از بین بروند.

بهترین زمان برای برداشت علوفه ذرت، موقعی است که رطوبت گیاه در حدود 65 تا 70 درصد باشد.در این حالت دانه های ذرت به حالت خمیری در آمده اند و پیکر گیاه هنوز سبز است. رایج ترین و عملی ترین روش برای تعیین زمان مناسب برداشت علوفه سیلو این است که اگر با ناخن دست دانه های ذرت را فشار دهیم اثر ناخن بر روی دانه باقی بماند، یا اگر بدن ذرت را به دو نیم تقسیم کنیم، خط سفیدی که معروف به خط شیر(Milk line) است در وسط دانه ها به صورت یک دایره مشخص شود.

ما عملیات خرد کردن علوفه ی ذرت را در روز انجام می دهیم ، زیرا قند محلول علوفه در طول روز در بیشترین مقدار خود قرار دارد. بهترین اندازه جهت خرد کردن گیاه، قطعات 1 تا 3 سانتی متری است. حمل علوفه ی خرد شده از مزرعه به سیلو را سریع و بدون تاخیر انجام می دهیم و حتی المقدور عملیات پر کردن، کوبیدن و فشردن توده ی علوفه در طول همان روز انجام می گیرد.

سرعت فشردن مناسب توده ی علوفه بهترین نقش را درکیفیت سیلوی ذرت تولیدی خواهد داشت. هدف از فشردن علوفه سیلو ، خارج کردن هر چه بیشتر هوای موجود در لابه لای قطعات علوفه است؛ زیرا اکسیژن موجود در سیلو طبق فرمول شیمیایی باعث اکسیداسیون مواد قندی موجود در علوفه و هدر رفتن آنها می شود.

حرارت اب تولیدی حاصل از سیلو ( از انتها به ابتدای سیلو) بهترین شاخص چگونگی فشردگی علوفه است.

عملیات پر کردن و فشردن سیلو بایستی در عرض سیلو صورت گیرد نه در طول آن. زیرا حرکت زیاد لودر روی توده ی علوفه باعث تخریب بافت گیاهی آن می شود.

بلافاصله پس از پر کردن سیلو روی آن را با پوشش پلاستیکی محکمی کاملا می پوشانیم و کلیه ی مجاری نفوذ هوا را به دقت مسدود می کرد. عدم دقت در این عملیات موجب ورود اکسیژن به سیلو و عمل اکسیداسیون خواهد شد.

پس از پوشاندن روی سیلو با پوشش پلاستیکی از کیسه های شن و بلوک های سیمانی به منظور بستن مجاری نفوذ هوا به سیلو استفاده می کنیم و راه نفوذ هوا را به دقت مسدود می کنیم. در موقع پر کردن سیلو می توان برای بهبود کیفیت سیلوی تولیدی ، بسته به شرایط از افزودنی های متفاوتی استفاده کرد. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا از فرآورده های بیولوژیک به عنوان افزودنی سیلو استفاده می شود. ارزش غذایی سیلوی ذرتی که خوب عمل آوری شده باشد حدود 85 تا 90 درصد کل ارزش غذایی علوفه تازه است که عدد قابل توجهی می باشد. ذخیره علوفه در سیلو و تهیه سیلوی ذرت فضای بسیار کمی را در مقایسه با مواد خشک انباری آن در بر می گیرد. در ضمن با سیلو کردن علوفه، خطر آتش سوزی آن از بین می رود و ضریب امنیتی علوفه مورد نگهداری افزایش خواهد یافت.

در صورتی که به هر دلیل رطوبت علوفه ذرت تهیه شده بیش از حد باشد، برای جلوگیری از به هدر رفتن شیره ی گیاهی علوفه که ماده ی بسیار با ارزشی است می توان در کف سیلو به ارتفاع 30 تا 40 سانتی متر کاه پهن کرد تا رطوبت اضافی را جذب کند.

در صورتی که سیلوی ذرت به روش اصولی تهیه شده باشد، می توان آن را برای سال ها بدون آن که آسیبی ببیند نگهداری کرد؛ ولی حداقل زمان لازم جهت باز کردن سیلو و مصرف آن در صورت عدم استفاده از افزودنی های بیولوژیک در حدود یک ماه می باشد و در صورتی که از این افزودنی ها استفاده گردد این مدت به یک هفته تقلیل می یابد.

همه ما می دانیم که بزرگترین مشکل در تهیه یک سیلاژ ذرت خوب در اغلب دامداری های ایران ماده خشک پائین و دانه ذرت کم آن است. با اینکه سیلاژ ذرت در دامداری های پرورش گاو شیری نقشی اساسی را بازی می کنند و با توجه به مشکلات عمومی این علوفه در ایران ، اما هنوز هم بسیاری از مدیران و کارشناسان در مدیریت سیلوهای سنتی و غیر صنعتی کوتاهی خواهند کرد. بهترین زمان برداشت ذرت زمانیست که خط شیری به دو-سوم دانه رسیده و ماده خشک آن در حدود 30 تا 35 درصد باشد. برداشت علوفه با رطوبت بالا (ماده خشک کمتر از 28 % ) موجب کاهش ارزش غذائی سیلو ، بدلیل خروج میزان متنابهی از مواد مغذی و قند به شکل پساب خواهد شد. بیست تا 25 سانتی متر ابتدای ساقه ذرت بدلیل آلودگی به کود و خاک ، عاری از مواد مغذی و غیر قابل مصرف برای دام میباشد.

اطراف بسیاری از مزارع ، جاده و محل عبور و مرور ، احشام است . یکی از معضلات مدیریتی سیلوهای سنتی و غیر صنعتی در دامداریها آلودگی بیش از حد علوفه قبل از سیلو نمودن است. باید توجه شود این علوفه علاوه بر بار میکروبی مفید ، آلوده به بسیاری از باکتری های بیماری زا، قارچها و ویروسهاست.

باقی ماندن کودهای شیمیائی در گیاه که در اثر آبیاری غلط، زمان کوددهی نامناسب، مصرف بیش از حد کود و کودهای نامرغوب ایجاد میشود خطرات فراوانی را برای دام بهمراه خواهد داشت، از حمله مسمومیت، سقط و ناقص الخلقه زائی. پس از بازکردن سیلو، متابولیت های حاصل از این کودها به رنگ های متفاوت قابل رویت است. بنابراین حدود 15 روز قبل از برداشت محصول ، برای جلوگیری از الوده شده علوفه ذرت هیچگونه کوددهی انجام نمی شود. در مجموعه ما بهترین زمان برداشت ذرت در ساعات اولیه روز (ساعت 5 صبح تا قبل از شروع گرمای ظهر) است. زیرا قند گیاه در بالاترین میزان خود بوده و هنوز هجوم مواد نیتراته و ازته کودها بدلیل تابش مستقیم نور خورشید به قسمتهای مغذی گیاه صورت نگرفته است.

اندازه خرد کردن (چاپر) گیاه رابطه مستقیم با میزان ماده خشك آن دارد.

 هر چه رطوبت گیاه بالاتر و ماده خشک آن پائینتر باشد، جهت جلوگیری از خروج مواد مغذی بهمراه پساب، گیاه باید در قطعات بزرگتر خرد شود.

 محصولی با ماده خشک بین 28 تا 30 % با حدود 1.3 تا 1.5 سانتی متر، محصولی با ماده خشک بین 20 تا 28% ، حدود 1.5 تا 2 سانتی متر و محصولی با ماده خشک کمتر از 20 % باید درشت تر از 2.5 سانتی متر خرد شود.

 چاپر با تیغه های کم و کند، عدم توجه به میزان ماده خشک گیاه و کوبیدن بیش از حد و پوشش نامناسب باعث بی کیفیتی محصول نهائی میگردد.

 در مجموعه ما پر کردن سیلوها با حداکثر توان و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می گیرد .

 سیلو کردن هنگام بارندگی باعث افت ارزش غذائی میشود.

 از ورود کامیون ها بداخل سیلو خودداری می شود تا آلودگی لاستیک ها وارد سیلو نگردد.

 لاستیک لودر، کامیونها و کلیه وسایل نقلیه فقط با آب شسته می شوند )با هیچگونه ضد عفونی کننده ای در تماس نیستند) .

 در کوبیدن سیلو با لودر هر چه سطح لاستیک بیشتر باشد، کوبیدن بهتر در نتیجه خروج اکسیژن بیشتر و فعالیت باکتری های هوازی کمتر خواهد بود، در ضمن له شدن بافتها که منجر به خارج شدن آب زیاد از سیلو میشود نیز کمتر میشود. کوبیدن بیش از حد باعث کاهش شدید مواد مغذی بدلیل خروج آب زیاد از سیلو و از بین رفتن بافت مغذی گیاه خواهد بود.

 کوبیدن باید زمانی آغاز شود که ارتفاع محصول تخلیه شده حداقل به 1 متر رسیده شود، )تا باعث له شدن گیاه نشود( و تا زمانی ادامه یابد که سطح سیلو یکنواخت شده و لاستیک در آن فرو نرود. کناره دیوارها و انتهای سیلو باید بدقت کوبیده شود. بعد از تخلیه هر 100 تن علوفه باید کوبیدن بسرعت و با دقت انجام شود.

آب خارج شده از سیلو بعد از گذشت 2۴ ساعت خطرناکترین ماده موجود خواهد بود.

عوامل بیماری زای زیادی به آسانی میتوانند در این آب رشد نمایند. رفت و آمد پرسنل، وسایل نقلیه و بسیاری از حشرات بیماری زائی که از این ماده تغذیه میکنند، ناقل الودگی خواهند بود. هیچگاه از نمک برای نگهداری سیلو استفاده نکنید. تمام تخمیر سیلو وابسته به فعالیت باکتری هاست و نمک مانع فعالیت باکتریهای بی هوازی سیلو میشود ، در ضمن رطوبت سیلو در ساعات اولیه باعث حل شدن نمک و نفوذ آن به عمق 1 تا 2 متری سیلو (با توجه به میزان رطوبت ذرت برداشت شده) و مرگ باکتری های مفید در نتیجه عدم تخمیر مناسب و پوسیدگی سیلو میگردد.

تخمیر سیلو از روز 2 شروع و تقریباً تا 2۱ روز ادامه دارد (مرحله بی هوازی).

در این مدت دما و اسیدیته سیلو کاهش چشمگیری یافته و بعد از 21 روز محیط سیلو به پایداری رسیده و فعالیت باکتریها متوقف میشود تا زمانیکه سیلو باز شود. در صورتی که مدیریت صحیح در تمام مراحل اعمال گردد، دانه ها له شده و حالت خمیری داشته باشند و سیلو بوی ملایم و مشابه اسید لاکتیک بدهد، سیلو آماده استفاده است. در این مرحله سیلو باید خنک باشد. علوفههایی که دارای رطوبت بالا هستند ، همچون شبدر، برگ چغندر، قصیل جو، تفالهتر چغندرقند، ذرت علوفهای و سایر ضایعات مرطوب کشاورزی امکان تهیه سیلاژ از انها میسر خواهد بود . در بافت گیاهی انواع علوفه، مواد غذایی وجود دارد که محیط مناسبی برای رشد میکروبها و قارچهاست. این موجودات در حالت عادی در رطوبت بالا به سرعت باعث فساد و کپکزدگی میشوند. برای جلوگیری از فساد علوفه و تهیه سیلاژ، محیط باید اسیدی یا قلیایی شود.

ايجاد محيط اسيدي در سيلوي ذرت

برای ایجاد یک محیط اسیدی ما میتوانیم از اسیدهای خوراکی استفاده کنیم اما این مواد گرانقیمت هستند. بنابراین بهترین راهحل استفاده از میکروبهای مفید است. این دسته از میکروبها اطراف ما وجود دارند ولی فقط در محیطهایی که هوا نیست می توانند بر میکروب ها و قارچهای مضر غلبه کنند. برای این کار باید محیط مناسب را برای رشد آنها فراهم کنیم. حال سئوال این است که محیط مناسب برای رشد میکروبهای مفید چگونه محیطی باید باشد؟ محیطی که از نظر رطوبت، مواد قندی مناسب بوده و فاقد هوا باشد.

رطوبت علوفه ذرت

رطوبت مناسب برای علوفه 65 تا 70 درصد است. اگر میزان رطوبت بیشتر باشد (به علت اسیدی شدن بیش از حد مشکل ایجاد میشود). برای کاهش رطوبت، به علوفه کاه خشک اضافه میکنیم، اما رطوبت کمتر از 55 درصد باعث تولید اسید کمتر شده و سیلو فاسد میشود. برای تامین رطوبت با افزودن آب، رطوبت را به 65 درصد میرسانیم )برای تخمین میزان رطوبت یک مشت از علوفه را در دست گرفته و محکم بفشارید. اگر آب از آن خارج شد رطوبت بیش از 70 درصد است و اگر دست شما خیس نشد رطوبت کمتر از 50 درصد است. رطوبت مناسب زمانی است که فقط دست شما خیس شود.

مواد قندي در علوفه

مواد قندی در علوفه هایی همچون ذرت علوفه ای، قصیل جو، تفاله تر چغندر قند، کنگر سبز، برگ چغندر، بطور طبیعی مواد قندی(کربوهیدرات) به اندازه کافی وجود دارد. اما در علوفههایی همچون شبدر، یونجه، تفاله مرکبات، تفاله گوجهفرنگی تر، مواد قندی کمتر است و باید با اضافه کردن ملاس و یا آرد جو مواد قندی کافی به آن اضافه شود. برای اینکار به ازای هر ده کیلو ماده خشک علوفه، "نیم کیلو ملاس" و یا "سیصد گرم آرد" اضافه کرده و آن را مخلوط میکنیم.

برای دریافت اطلاعات در مورد دستگاه بسته بندی علوفه و دستگاه سیلاژ علوفه، قیمت خرید دستگاه بسته بندی علوفه و مشاوره خرید کافی است با مدیر فروش شرکت جناب آقای مهندس مردانی با شماره همراه 09121537060 تماس بگیرید و یا از طریق پیام رسان ایتا و واتساپ به ایشان پیام ارسال نمایید.

کلمات کلیدی: قیمت دستگاه سیلاژ علوفه,قیمت دستگاه بسته بندی علوفه,فروش دستگاه سیلاژ علوفه,فروش دستگاه بسته بندی علوفه,خرید دستگاه سیلاژ علوفه,خرید دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه بسته بندی علوفه,دستگاه سیلاژ علوفه,دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,دستگاه سیلاژ تفاله مالت,دستگاه سیلاژ ذرت,دستگاه بسته بندی ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ ذرت علوفه ای,قیمت دستگاه سیلاژ,فروش دستگاه سیلاژ,دستگاه سیلاژ تفاله چغندرقند,دستگاه بسته بندی تفاله چغندرقند ,دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ یونجه,فروش دستگاه سیلاژ یونجه,قیمت دستگاه سیلاژ مالت علوفه ای,خرید دستگاه سیلاژ یونجه