جمعه 30 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
گاوآهن قلمی و پنجه غازی

ضرورت شخم با گاوآهن قلمی و پنجه غازی

کاربرد گاوآهن قلمی با توجه به عامل خاکورز (شاخه ها)، زمان و هدف استفاده از آنها متفاوت است.

کاربرد گاوآهن قلمی با توجه به عامل خا کورز (شاخه ها)، زمان و هدف استفاده از آنها متفاوت است. از گاوآهن قلمی در پائیز و برای اجرای شخم عمیق استفاده می شود. تا لای ههای زیرین را هم قابل نفوذ نمود. و تکامل آن را سرعت بخشد. از گاوآهن پنجه غازی برای شکستن لای ههای سطحی استفاده می شود. در زمان آیش پس از شخم عمیق پائیزه توسط گاوآهن قلمی، در فاصله زمانی بین شخم تا زمان مناسب کاشت، هرگاه که سطح زمین به علت قطع نزولات جوی، خشک گردد، اقدام به شخم زدن زمین با گاوآهن های پنجه غازی می نمایند.

بخش بزرگی از مساحت اراضی کشاورزی کشور ما، به صورت دیم کاشته می شود. دیم کاری با دیمی کاری تفاوت اساسی دارد. کاشت دیم بر اصول علمی و فنی استوار است. رعایت این اصول موجب حفاظت و بهره برداری بهینه از آب و خاک در جهت تولید مواد غذایی است.

برخی از نکات مهم در زراعت دیم عبارت اند از: عمق لایه رویی خاک در اغلب اراضی دیم زار کم است. شخم باید در همین لایه کم انجام شود. مخلوط شدن مقدار زیادی از خاک زیرین با خاک رویی، باروری آن را کاهش می دهد.

1-در اراضی دیم، رطوبت اهمیت زیادی دارد. زیر و رو کردن خاک باعث قرار گرفتن لایۀ مرطوب خاک در معرض تابش خورشید و در نتیجه هدر رفتن رطوبت خاک می شود. در اراضی دیم برگرداندن خاک ممنوع است. گاوآهن قلمی و پنجه غازی خاک را نمی گرداند.

اجرای شخم با گاوآهن قلمی

2- سطح خاک نباید عاری از پوشش باشد. زیرا پوشش، خاک را از فرسایش حفاظت می کند.

3-درمناطقی که میزان بارندگی کمتر از 300 میلی متر است، هر ساله نمی توان اقدام به زراعت دیم کرد. لذا تناوب آیش  رویش معمول است. درسال آیش بایستی زمین رها نشود. بلکه عملیاتی که باعث حفظ و افزایش ذخیره رطوبت در خاک می شود، انجام گیرد.

4-در اراضی دیم باید گیاهانی که برای شرایط خشک مناسب هستند، کاشته شود. روش کاشت هم در زراعت دیم با زراعت آبی متفاوت است.

رعایت نکات بالا، استفاده از ماشین ها، تجهیزات و روش های خاصی در زراعت دیم ایجاب می کند. از گاوآهن قلمی برای شخم عمیق و پنجه غازی برای شخم سطحی تا متوسط استفاده شود. این ماشین ها خاک را بر نمی گردانند. بنابراین رطوبت خاک را به هدر نمی دهند. همچنین این ماشین ها، بقایای گیاهی را در سطح زمین تا حد زیادی حفظ می کنند و از فرسایش و تبخیر پیشگیری می کنند. ضمن آنکه خاک را قابل نفوذ و آماده برای کشت می نمایند.

هدف از اجرای شخم با گاوآهن های پنجه غازی عبارت اند از:
شکستن سله سطوح زمین و پیشگیری از هدر رفتن رطوبت از شکاف های سله
ایجاد مالچ خاکی برای حفظ و ذخیره رطوبت در خاک
افزایش نفوذپذیری سطح خاک