جمعه 30 شهریور 1403
آخرین به‌روزرسانی : جمعه 16 شهریور 1403
آماده سازی زمین کشاورزی

اقدامات قبل از شخم-تعیین مشخصات زمین کشاورزی

خاك يك ماده پويا و طبيعي است كه درسطح زمين قرار دارد. خاک در اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از سنگ بستر در طول زمان به وجود آمده است. خواص آن در اثر اقليم و موجودات زنده به تدریج تغيير و تکامل یافته و به یک توده فعال و زنده تبدیل گردیده است. براي آنكه خاك محيط مناسبي براي رشد گياهان باشد بايد متناسب با نوع گیاه مورد نظر تقویت و یا اصلاح گردد، زیرا خاك تأمین کننده بخش اصلی آب، عناصر غذايي، هوای مورد نیاز گیاهان بوده و محلي براي استقرار و رشد ريشه گياهان است.

خاک به عنوان بستر اصلی کشت گیاه و نیز محیطی شگفت انگیز برای انواع موجودات زنده است؛ به ویژه موجوداتی که در تمام یا بخشی از زندگی خود، به خاک وابسته اند. بهره برداری درست از خاک ها به منظور تولید موادغذایی و حفظ محیط زیست اصلی ترین وظیفه ما برای ادامه حیات است. لازمۀ استفاده درست از منابع آب و خاك، شناخت و آگاهي نسبت به آنها است. دستيابي به حداكثر محصول در واحد سطح، از مهم ترين اهداف فعاليت هاي كشاورزي مي باشد. استفاده درست از نهاده های کشاورزی مانند كودها در جهت رسیدن به اين هدف ها ضروري است. تعیین نوع و مقدار کود مورد نیاز بدون شناخت از وضعيت خاك امکان پذیر نيست. بنابراين، در اولين گام زارع بايد اطلاعات كاملي از خاك داشته باشد تا بتواند کوددهی مناسبي را انجام دهد. انجام نمونه برداري خاك و تجزيه آزمايشگاهي اطلاعات لازم را در اختيار کشاورز قرار خواهد داد. چگونگی نمونه برداري از خاک بسیار مهم است زیرا در نتايج به دست آمده از آزمایش خاک، تأثیر بسزایی دارد.

يك برنامه آزمون خاك شامل سه مرحله اجرایي مي باشد:

1 نمونه برداري از خاک

2 تجزيه آزمایشگاهی

3 تفسير نتايج آزمايش

مراحل نمونه برداری از خاک کشاورزی

تجزیه آزمایشگاهی و تفسیر نتایج آزمایش را کارشناسان مربوطه انجام می دهند. هنرجویان با شناخت مقدماتی از مزرعه، نمونه برداری صحیح از خاک، نمونه نهایی را به آزمایشگاه ارسال میک نند. نتایج آزمایش ها و توصیه های کارشناسان را اخذ نموده و به کار خواهند بست.

بررسی مقدماتی
قبل از عملیات نمونه برداری از خاک، باید نوع گیاه مورد کشت مشخص شود. سپس اقدام به تهیه نقشه نمود. درصورت در دسترس نبودن نقشه، کروکی زمین زراعی را باید رسم کرد.
در بخش های بعدی ، با نحوه چگونگی رسم کروکی زمین آشنا می شویم.